Paleet P-hus ligger i Oslo sentrum, parkeringsprisen varier ut ifra tid på dagen og ukedagen. Foto: Kaja Glende.

Parkeringsdilemmaet for håndverkere

Det er dyrt og vanskelig å parkere i Oslo sentrum. Lohne & Lauritzsen tyr til en alternativ løsning.
Mandag, 6 november, 2023 - 11:04

Entreprenørfirmaet Lohne & Lauritzsen (L&L) byttet ut seks av sine dieselbiler med el-sykler. Siden mange av deres bygge- og rehabiliteringsprosjekter befinner seg i Oslo sentrum, blir reisevei og parkering lettere.

– Vi ser på dette som et konkurransefortrinn. Hvis du skal parkere på Aker Brygge og Tjuvholmen, som håndverker eller eventuelt som en vanlig aktør, så koster det 1000 kroner dagen å stå parkert der, forklarer Daglig leder i L&L Tom Hagen (55).


Hagen forteller at mange av laste-syklene har to batterier, så det er liten fare for å gå tom for strøm. Foto: Johnny Vaet Nordskog.

Det er dyrt og vanskelig å parkere i Oslo, spesielt i sentrum, og det blir stadig mer utfordrende og tidskrevende. Hagen forteller at deres type el-sykkel er en lastesykkel som de kjøper inn. Selve kassen til utstyr og verktøy har de montert på selv.

– Når vi trenger verktøy og materialer er det en ansatt som har ansvar for logistikk, som leverer alt av verktøy og materialer vi trenger til byggeplassen.

Hagen legger til at løsningen med elsykkel også har en økonomisk gevinst.

– Det er billigere innkjøp, selv om de syklene vi har ikke er billige, men de er billigere enn en bil. Samtidig er det billigere med service og vedlikehold, for vi har ingen parkeringskostnader.

Tidsutfordringen blir også enklere med elsykkel, ettersom man kan sykle overalt og kommer seg kjappere fram i trafikken. Det er heller ingen fare for å havne i kø, forteller Hagen.

– Synes du flere firmaer eller bedrifter innenfor samme bransje burde benytte seg av denne løsningen?

– Jeg er overrasket over at flere ikke gjør det. Parkeringsutgiftene er et betydelig beløp å betale for firmaer og bedrifter som bruker bil. I tillegg til alle bilkostnadene som også koster mye, svarer han.

Høy risiko på vinteren

Hagen opplever løsningen deres som en helsegevinst. Det blir en slags hverdagstrim for flere av de ansatte, og en fysisk aktivitet for ansatte som bor lengre unna.

Det er noen dager i året når mange tenker det hadde vært behageligere med bil. Det går som regel fint å sykle til tross for dårlig vær, forteller Hagen. Men det er noen få dager i året, når det har snødd mye, at det blir for utfordrende og farlig å sykle.

– Når det blir kaldere ute og glatt har vi piggdekk til syklene. Ansatte får også alt av andre ting de måtte trenge fra regntøy til lys på sykkelen. Firmaet betaler alle kostnadene for dette.

Likevel blir sykkelfeltene dårlig måkt på vinteren, ifølge Hagen. Etter fortauet og veien er måkt, samler all snøen seg i sykkelfeltet.

– Det blir en høyere risiko for både bilister, gående og syklister, ettersom syklistene må benytte seg av veien eller gangfeltet.

Går utover arbeidsdagen


Bråten har en times reisevei til Oslo. Foto: Privat.

Når elektriker i Torshov Elektro, Morten Bjørnes Bråten (29), jobber i Oslo Sentrum tar det ofte lang tid før han finner parkering.

– Det kan ta alt fra fem til 30 minutter før jeg finner ledig parkering. På de verste dagene har det tatt opp til en time, forteller Bråten.

Hvor i Oslo Sentrum er det du møter på parkeringsproblemer?

– Ved Slottsparken og Rosenkrantzgate. Der er parkeringshusene og andre parkeringsplasser sjeldent ledige. I tillegg er veiene til Sentrum også en utfordring, ettersom de ofte er stengt og man havner i kø, forklarer Bråten.

Parkeringsproblemer irriterer Bråten siden det kan gå utover arbeidsdagen hans. Noen ganger må han stå parkert et stykke fra arbeidsplassen.

– Det tar jo selvfølgelig lengre tid å gjøre jobben min. Jeg ender opp med å måtte gå fram og tilbake mellom arbeidsplassen og bilen der jeg har utstyr. Og hvis man glemmer utstyr er det utrolig frustrerende å måtte gå hele veien tilbake til bilen.

Når Bråten jobber i Sentrum er det som regel i nærheten av Jernbanetorget. Der har han heldigvis tilgang til parkering på Paleet parkeringshus, beretter han.

Merkbar prisøkning

Økonomiansvarlig i Torshov Elektro Helene Darelid (46) ga innsyn i hvor mye firmaet betaler for parkering i Oslo Sentrum.

Rød sone: 

Ikke lov å parkere eller avslutte kjøreturen der. Hvis man avslutter kjøreturen i en rød sone, kan det lede til bot på 250 kr.

– Torshov Elektro kommer til å ha parkeringskostnader på rundt to millioner for 2023 i Oslo sentrum.

Utgiftene for parkeringsplasser i Sentrum er dyrere i forhold til andre bydeler. Dette er fordi Oslo Sentrum er en rød sone.

– Har du sett en merkbar økning i parkeringskostnadene?

– For Torshov Elektro har parkeringskostnadene økt med nærmere 30 % fra 2022. Dette er en vesentlig prisøkning for oss, forklarer Darelid.