Toril Brænd viser nåværende sykkelvei i Solbergliveien.

Sykkelveier til besvær

Bymiljøetaten planlegger å utvide tilbudet om sykkelvei på Oppsal. Formålet med utbyggingen er å gjøre det tryggere for gående og syklende i området. Utbyggingen er en del av en større plan for sykkelveinettet i Oslo som ble satt i gang av Oslo kommune og Statens vegvesen i 2018.
Torsdag, 2 november, 2023 - 14:19

På Oppsal er det til våren 2024 planlagt ombygging ved deler av Vetlandsveien og Solbergliveien. Mellom Oppsaltoppen og Solbergliveien vil veien bli stengt for biltrafikk og vil kun være forbeholdt syklister og fotgjengere. Mellom Solbergliveien og Vetlandsfaret ønsker kommunen å teste ut en såkalt sykkelprioritert gate. Sykkelprioriterte gater er gater som deles av syklister og bilister, og legger til rette for et trafikkmiljø på syklistenes premisser.


Illustrasjon av prosjektet på Oppsal. Skjermdump fra Oslo kommune

I februar i år mottok Innbyggerne på Oppsal informasjon fra Bymiljøetaten (BYM) om planlagt sykkeltilrettelegging i byen. Informasjonen satte raskt i gang reaksjoner hos lokalbefolkningen. BYM mottok i perioden februar-mars 263 innbyggerforslag, der 200 av dem er vurdert som negative til utbyggingen, omtrent 30 positive og 30 nøytrale. BYM foretok ikke endringer i prosjektet til tross for større antall innspill enn det som er vanlig.

Kommunens svar på innspillene finner du her

Lokalt engasjement

Man finner et stort engasjement for saken i de lokale gruppene til innbyggerne på Facebook. Flere av beboerne er positive til endringene og har en håpefull tilnærming til utbyggingen av sykkelveinettet. I kommentarfeltene til gruppene «ØSTENSJØ – Hva skjer?» og «Gode naboer på Oppsal» skrives det ting som:

«Ja til mindre biltrafikk i tettbebygde borettslag med masse barn. Ja til en bydel som fremmer sykkel som transportmiddel. Ja til miljø og trivsel.»

«Nå er det på tide at vi som støtter forslaget også gjør oss hørt. Oppsal er et særdeles biltett område. (…) Reguleringen av biltrafikk gjør Oppsal til et tryggere og mer attraktivt boligområde.»

En felles oppfatning blant BYM og tilhengerne i nærmiljøet ser ut til å være at utbyggingen av sykkelveinettet kan forbedre livskvaliteten, helse, miljø og bærekraften i samfunnet. Det kan også gi folk flere transportalternativer og redusere bilavhengigheten.

– Bortkasta penger


Brænd mener at innbyggernes behov ikke blir ivaretatt. Foto: Anna Sofia Hellem

Motstanderne av prosjektet er ikke villige til å gi seg selv om deres innspill så langt ikke er blitt tatt hensyn til. Blant de engasjerte beboerne er Toril Brænd.

– Vi ønsker å beholde parkeringer og ser ikke behovet for sykkelveier. Det vil være litt bortkasta penger rett og slett, sier Brænd.

– Vi er ikke mot sykkelfelt og sykkelvei, men det må tas hensyn til lokale forhold og behov – og slik det er her nå klarer vi oss fint uten, fortsetter hun.

Siden sakens begynnelse har Brænd og meningsfeller jobbet for å beholde parkeringsplassene i området, som forsvinner til fordel for de kommende sykkelveiene, men ønsker nå å fokusere på kollektivtilbudet.

– Vi ser et behov for å endre innfallsvinkel, parkering får vi ikke noe gehør for, så nå retter vi oss mer mot buss, forteller Brænd.

– Først og fremst er det stengingen av Vetlandsveien vi vil stoppe.

Hennes bekymring er at omlegging av bussruter og trafikk vil føre til generell økt ferdsel i gatene der det fortsatt er lov å kjøre, mens andre deler av lokalmiljøet ikke lenger vil kunne trafikkeres av bussen.

Nye bussruter er i planlegging og skal tas i bruk allerede 10. desember. Oslo kommune sier at målet til prosjektet er å gjøre busstilbudet bedre på Oppsal.

Dårlig kommunikasjon

Brænd tror at årsaken til at ikke flere engasjerer seg i saken ligger i måten kommunen informerer om prosjektet.

– Problemet er at de deler det opp sånn at det ikke blir et stort problem med en gang, og man ser ikke helheten før det faktisk skjer. Dette gjør det vanskelig å engasjere folk tidlig i prosessen, sier hun.

Brænd legger også til at dagens elektroniske samfunn ikke når ut til alle.

– I dag deles mye av informasjonen elektronisk, men ikke alle er like komfortable med dette. Spesielt eldre mennesker og andre som ikke er teknologivant kan gå glipp av viktig informasjon og føle seg ekskluderte.

– Jeg tror at motstanden mot sykkelveiutbyggingen her egentlig er større enn det som er blitt vist så langt, og derfor forsøker vi fortsatt å nå ut til borettslagene for å sikre oss at alle er informerte, sier Brænd. 

Emneord: 
Tags: