Press håper at gullbarbiekåringen vil ansvarliggjøre aktører som bevisst utnytter barn og unges usikkerheter. Foto: Press

Nominert til versting-pris

Shein, Meta og Good for You kan vinne årets Gullbarbie.
Torsdag, 1 februar, 2024 - 14:59

Hvert år nominerer ungdom frem den medie- eller reklameaktøren som er best til å få ungdom til å føle seg verst.  

Dette skjer i regi av Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press. 

I år er det klesbutikken Shein, Mark Zuckerbergs Meta og norske Good for Me, som selger vitamintilskudd. 

Derfor er de nominert 

Press forklarer nominasjonene slik på sine nettsider

“Teknologi-giganten Meta er den største sosiale medier-aktøren i Norge […] Med mange unge brukere følger et stort ansvar - et ansvar Meta ikke tar.” 

“Good for me markedsfører seg aggresivt i sosiale medier gjennom influensere, som i stor grad spiller på utseende, […] noe som presser oss inn i snevre skjønnhetsidealer.” 

“Shein markedsfører seg mot unge forbrukere som har dårlig råd og vil ha de siste trendene.” 

Helt nødvendig 

Press-leder Maja Enerhaug Egge sier til VG at kåringen er veldig viktig for ungdom, og at den gir ungdommene et eget talerør.

– Det er vår måte å si at nok er nok. At vi er lei av utnyttelse og at folk skal tjene penger på oss. Om det er å pushe reklamer eller å kjøpe oppmerksomheten vår.