Den store markedsføringskampen

Spillselskapene kjemper om kundene gjennom markedsføring og reklame, men hvor langt er det greit å gå?
Onsdag, 19 mars, 2014 - 18:59


Har du meldt deg inn som kunde hos et internasjonalt spillselskap, er sjansen stor for at du har mottatt reklame med tilbud om både bonuser og gratis spill. Dette synes ikke Magnus Eidem, som jobber med fjernbehandling av spilleavhengighet, noe om.

Sammenligner spill med alkohol

9. januar skrev han sammen med Rune Aune Mentzoni en kronikk på NRK sine nettsider der de kritiserte utenlandske spillselskaper for deres aggressive markedsføring. De mener det er et problem at tidligere spilleavhengige blir kontaktet og fristet med tilbud og “gratis” penger, og mener det er som om en tidligere alkoholiker skulle bli tilbudt gratis alkohol.beer.jpgMagnus Eidem sammenligner spill med øl. Foto: Flickr/Guy Renard 25Magnus Eidem sammenligner spill med øl. Foto: Flickr/Guy Renard 25

– Det som utløste kronikken var en e-post jeg fikk fra en tidligere pasient som har blitt kvitt spilleavhengigheten sin. Han sendte meg en kopi av en e-post fra en såkalt lojalitetskoordinator, der han hadde blant annet blitt tilbudt en pokertur til utlandet med luksushotell og VIP-behandling. Dette var en fyr som satt i milliongjeld til det samme selskapet, sier Eidem.

Han har selv opplevd å bli oppringt av en blid og hyggelig dame som lurte på hvorfor han ikke spilte lenger, og hun opplyste også om hvor mye han hadde fått inn på kontoen sin.

– Dette husker jeg at jeg reagerte på, for det er jo en kjempeinngang for en som er sårbar på dette feltet.

– Vi holder oss innenfor

Paul Myklebust, som til daglig er markedssjef for Comeon i Norge, mener at både de og andre internasjonale selskaper respekterer og overholder de regler som finnes for markedsføring i Norge, men synes det er bemerkelsesverdig at Norsk Tipping ikke blir nevnt i kronikken til Eidem og Mentzoni.

Norsk Tipping var landets 18. største annonsør i 2012, og da er ikke all markedsføringen gjennom NRK tatt i betraktning. Det må også nevnes at de sender nyhetsbrev og tekstmeldinger til sine kunder der de “lokker” med gratis spill.

Jødahl forteller at kunden selv kan reservere seg mot denne type markedsføring.

– Nyhetsbrev og tekstmeldinger med markedsbudskap fra Norsk Tipping, er noe man kun får ved å gi et aktivt samtykke. Man kan når som helst trekke dette samtykket og unngå fremtidig direkte-markedsføring.

Og han er ikke enig i at Comeon og andre internasjonale spillselskaper holder seg til de lover og regler som finnes for markedsføring.

– I motsetning til Comeon og tilsvarende selskaper, har Norsk Tipping lov til å markedsføre seg, og det er en nødvendig del av vårt kanaliseringsoppdrag. Ved å overlate arenaen til Comeon og andre aktører uten norsk tillatelse, svikter vi vårt samfunnsoppdrag.

Comeon ønsker ikke å svare på denne kritikken fra Norsk Tipping.

Les også:

Mottok tekstmelding fra Norsk Tipping

Ingjerd Lorvik jobber som seniorrådgiver og psykologspesialist på Borgestadklinikken, og i februar 2013 skrev hun et blogginnlegg om aggressiv markedsføring på deres hjemmesider. Hun har lenge vært vant til at utenlandske spillselskaper sender tekstmeldinger med tilbud og reklame, men hun hadde ikke trodd at Norsk Tipping skulle gjøre det samme.

– Jeg ble svært overrasket da jeg fikk en tekstmelding etter å ha spilt på Eurojackpot, sier hun.Jødahl.jpgRoar Jødahl er kommunikasjonsrådgiver i Norsk Tipping. Foto: Martin JoheimRoar Jødahl er kommunikasjonsrådgiver i Norsk Tipping. Foto: Martin Joheim

Meldingen inneholdt et tilbud om å spille et tilleggsspill som var en del av spillkonseptet i Eurojackpot den første tiden, og kommunikasjonsrådgiver i Norsk Tipping Roar Jødahl forteller at dette ikke var et forsøk på å selge mer eller på en annen måte markedsføre produkter eller tjenester, da tilbudet var noe spillerne allerede hadde betalt for.

– Dette var ikke en markedsføringmelding til kundene, men en aktiveringstjeneste knyttet til spillet de allerede deltok i, sier han.

– Driver reklame mot enkeltpersoner

Lorvik mener at Norsk Tipping fortsatt driver med reklame mot enkeltpersoner for de nye mobilspillene.

– Senest nå i januar satt jeg i en taxi, og plutselig fikk sjåføren en tekstmelding fra Norsk Tipping. Denne meldingen inneholdt reklame om de nye kasinospillene til selskapet, og dette mener jeg er aggressiv markedsføring.

Norsk Tipping er ikke enig med Lorvik i hennes karakteristikk.

Les også:

Får informasjon om spillerne

I anledning lanseringen av de nye nettspillene til Norsk Tipping, aktiverte selskapet verktøyet Playscan.

– Playscan gir Norsk Tipping opplysninger om den enkelte spilleren, som vi blant annet kan bruke i markedsføringsammenheng. Er du en grønn spiller, som 96-97 prosent av befolkningen er, så vil man selvfølgelig motta for eksempel nyhetsbrev og direkte markedsføring fra oss. I det øyeblikket man går over til å bli en gul eller rød spiller, så vil man aldri motta denne type direktemarkedsføring, sier Karlsen.

Magnus Eidem tror Playscan kan være et lurt verktøy.

– Norsk Tipping sparer ikke akkurat på kruttet når det gjelder markedsføring, og det er vanvittige summer som brukes på reklame. Men nå har de jo lansert verktøy som Playscan, og skal man sammenligne de med andre spillselskap, så er de jo ansvarlige.

Per Einar Karlsen i Norsk Tipping mener at om man kan tilby spill og produkter av høy nok klasse, så kan det fort bli markedsføringen som avgjør hvem som tiltrekker seg flest spillere.

– Dette gjør selvfølgelig også spillselskapene som konkurrerer mot oss, og da blir det jo fort sånn at de som viser seg mest frem til slutt vinner kunden.

Les også:

Emneord: