46 studenter deler ett klasserom

Ved Institutt for drama og teaterkommunikasjon har studentantallet økt kraftig de to siste årene. Nå fortviler studentene over plassmangel og dårlig inneklima.
Tirsdag, 4 oktober, 2011 - 14:35


Antall dramastudenter ved HiOA har de to siste årene steget fra et gjennomsnitt på rundt 30 til henholdsvis 51 og 46 studenter i 2010 og 2011. Instituttleder ved utdanningen, Åshild Vethal, sier at studentøkningen ikke er en bevisst handling fra instituttets side, men at det skyldes en feil hos Samordna opptak.

Studentene mener at ledelsen ikke har gjort nok for å kompansere for feilen. Førsteårsstudent Ådne Feiring (21) synes det er greit med flere studenter, men da bør det tilrettelegges for det.

- Vi bruker nå en liten dramasal til å ha forelesninger i. Det er veldig trangt og mange har ikke pulter, sier Feiring.

Konsentrasjonsproblemer

Aurora Solvang (19), Viola Tømte (21) og Ådne Feiring (21) er førsteårsstudenter ved dramalinja. De forteller hvordan elevøkningen har satt preg på atmosfæren i klasserommet.

- Det blir mye hysjing og irritasjon som fører til dårlig stemning i klassen, forteller Viola Tømte. Hun ønsker seg et egnet forelesningslokale.

- Når det er 46 elever i et lite rom går det utover inneklimaet. Det blir dårlig luft, og det går utover konsentrasjonen, legger Ådne Feiring til. Han gruer seg til morgendagen, hvor klassen skal være samlet i ett rom hele dagen.

Mange av studentene mangler pulter, og må notere i fanget under forelesningene. FOTO: Klaudia Lech

Pultmangel

Dramaforelesningssalen har heller ikke tilstrekkelig antall pulter - stoler med en skriveplate festet til seg. Instituttleder Åshild Vethal forklarer det med at fagene er praktisk rettet:

- Teaterhistorie er et praktisk fag hvor det er upraktisk å ha pulter, sier Vethal.

 Det er ikke bare mangelen på pulter og plass som trigger misnøyen. Mangelen på øvningsrom har også ført til frustrasjon. Studentene er delt inn i seks grupper, med kun to rom til disposisjon. Studentene sier de må tenke kreativt for å finne øvingsrom.

- Vi har brukt både trapper, kantiner og korridorer. Men det er ofte veldig forstyrende enten for oss eller for de som må høre på oss, forteller Viola Tømte.

Viola Tømte, Aurora Solvang og Ådne Feiring bruker trappene når øvningsrommene er opptatt. FOTO: Klaudia Lech

Nedsatt læringskvalitet

Svein Gundersen, som underviser i teaterhistorie og er høgskolelektor ved utdanningen, opplever også store ulemper knyttet til det store elevantallet:

- Med et såpass overtall går det utover arbeidsmetoden. Istedenfor å dele oss i flere små grupper, blir vi nødt til å dele oss i større grupper u fra de rommene vi har tilgjengelig.

Lektoren mener det gir lærerne ekstra belastning, og undrer seg over hvordan den samme feilen gjentas to år på rad.

- Det er en ganske stor utfording å gi forventet inviduell veiledning når det tas opp nærmere 50 elever istedenfor 30. I lengden vil det dessverre gå utover kvaliteten på undervisningen.

Ingen klager

Instituttleder Åshild Vethal har vært ved instituttet siden 1992, og kjenner studiet godt. Hun sier hun ikke har hørt noen klager fra elevene. Hun er er uenig med Gundersen i at flere studenter har ført til kvalitetssvikt.

- Jeg er uenig i at studiekvaliteten er blitt dårligere. Hvis jeg hadde trodd at vi senket kvaliteten på studiet, ville jeg grepet inn, sier Vethal.

Hun er klar over at romsituasjonen på høgskolen ikke har vært tilfredstillende på lang tid, og oppfordrer nå elevene til å melde fra til ledelsen via stundentrådslederen:

- Hvis noen opplever redusert læringskvalitet, må de melde fra.