25 Majorstuen bussen passerer forbi buss-stasjonen, Lindeberg T. Foto: Rumeysa Sariyar.

Bussruteendringene skaper opprør

Den 10. desember endres bussrutene i Oslo. Det betyr ruteendringer i 25 bussens rute, folket er opprørt over de nye endringene som kommer.
Onsdag, 29 november, 2023 - 13:46

Søndag den 10. desember går årets andre bussruteendring i gang. Det er mange som ikke er fornøyde med den nye bussruten.

Nå har lokalbefolkningen laget en Facebook gruppe hvor de blant annet samler inn signaturer for et godt alternativ for bussene som blir lagt ned eller bussrutene som blir endret på.

 – For lang rute

25 Majorstuen til Lørenskog-bussen, er blant et av flere busser som endrer sin rute. Denne bussen vil ikke lenger kjøre gjennom Skjønhaug, Lindeberghjemmet, Lindeberg T, Jeriko skole, Furuset skole, Furuset T, Folkvangveien, Karihaugen, Postterminalen vest og Lørenskog stasjon.

– 25 bussen hadde en for lang rute som dro med seg mange forsinkelser, den var veldig ustabil. Derfor kuttet vi ned linja, sier pressetalsperson for Ruter, Øystein Dahl Johansen.

 Videre sier han at bussen ikke ble tatt i bruk like mye som stasjonene Lørenskog Stasjon og Trosterudkrysset, som den ellers gjør på de andre stoppene i bussens rute.

Folket er uenige i Ruters forklaringer.

– De burde bevilget mere penger, det har de ikke gjort. Vi som bor på Lindeberg og Furuset mister derfor 25 bussen, og erstatningene er ikke gode nok, sier lederen av opprørsgruppen, Trond K. Bråten.

Trond bor på Lindeberg, og er et av flere som var avhengige av 25 bussen i sin hverdag.


Trond K. Bråten, leder av bussopprøret i Groruddalen. Foto: Rumeysa Sariyar

Vanskelige hverdager

Merete Jørgensen bor på Lindeberg i bydel Alna, i Oslo. Hun er én av flere som er avhengige av 25 bussens avgang for en enklere hverdag.

– Jeg må nå ta 79 bussen for deretter å bytte buss ved Trosterudkrysset for å kunne komme meg på jobb. Dette blir for stressende, sier Jørgensen.

Denne endringen fører til at veien til jobben hennes forlenges med en halvtime.

– Tror nok det blir mye taxi fremover, sier henne videre.


Den nye bussruten i Oslo er gyldig fra og med 10 desember. Foto: Ruter

Stort engasjement

Lederen av bussopprøret Trond K. Bråten mener at det store engasjementet lokalbefolkningen gir vil gjøre en stor forskjell. Kravet for antall signaturer for at saken skal behandles hos bystyret var 300, nå har dem samlet inn over 2000 signaturer, informerer han.

– Det er så fint å se at det er så mange som engasjerer seg, sier Bråten.

På den andre siden mener ruter at det alltid kommer til å være noen som er misfornøyde med endringene dem gjør.

– Vi ser alltid reaksjoner på handlingene vi utfører, akkurat som det såkalte opprøret vi møter på i dag. Vi omprioriterer begrensede ressurser, vi prøver å gi flest mulig mest mulig, sier Øystein Dahl Johansen.

Folket stiller seg uenige i denne meningen, de forventer et bedre tilbud som kan dekke hullet som blir skapt i lokalbefolkningens bussrute.