Festivalsjef Paul Karlsen på Kalvøyafestivalen i 1996. Artister det året var blant annet Moby, Björk, Cardigans og Dumdum Boys. Foto: Privat

Kalvøyafestivalen kan gjenoppstå

Kalvøyafestivalen tiltrakk seg artister fra hele verden i over 30 år, og tidligere festivalsjef Paul Karlsen mener Kalvøya er et fantastisk sted å arrangere festival. I går mottok Bærum kommune en søknad om to nye musikkfestivaler.
Fredag, 21 oktober, 2016 - 14:26

Det kan igjen bli festival utenfor Sandvika. Tidligere festivalsjef på Kalvøyafestivalen, Paul Karlsen, skjønner at omådet er populært for festivaler.

- Fra naturens side er det et helt fantastisk sted å arrangere festival. Når artistene først tar en båttur, for så å bli kjørt i en van bak scenen, så blir det en annen opplevelse enn å bli hentet i en limousin. Jeg vet ikke om andre festivaler som har det samme utgangspunktet.

Rockefestivalens mor

Utgangspunktet for Kalvøyafestivalen kom fra viseklubben Hades som holdt til på Høvikodden. Steen Fredriksen var formann, og i styret satt blant annet komiker Tom Mathisen og visesanger Kristin Berglund.  Paul Karlsen møtte Fredriksen på skolen, og ble etterhvert en del av visemiljøet. Karlsen hadde spilt i bandet Happie i noen år, og var egentlig en del av rockemiljøet.

- Det var etter Woodstock vi tenkte at det kanskje var lurt å arrangere festival et sted, forteller Karlsen og ler.

- Vi diskuterte forskjellige steder og kom frem til at Kalvøya kunne være et bra sted.  På slutten av 60-tallet hadde Røde kors noen store St. Hansfeiringer der hvor 30.000 dritfulle folk lå omkring å hadde seg. Vi søkte Bærum kommune i 1971 om å ha festival på Kalvøya., og fikk et litt overranskende ja.

Søndag 5. september 1971 ble første festivalen arrangert. På scenen stod blant annet Lillebjørn Nilsen, Ole Paus, Jens Bjørneboe, Happie og Pruce.

- Første festivalen ble en kombinasjon av viseklubb- og rockemiljøet. Jeg hadde spilt i band og noen år, og hadde erfaring med scener, lyd og lys. Vi trengte hverandre for å få til festivalen. Dette ble starten på noe større enn noen av oss hadde forutsetninger til å se. Kalvøyafestivalen er jo på mange måter alle festivalers mor. Vi holdt jo på i over 30 år, sier Karlsen.

Unikt backstage område

Viseklubben Hades var arrangør de første årene. De ville at festivalen skulle være 50% for artisene og 50% for publikum. Karlsen mener at om artistene har det bra, så leverer de sine beste konserter.

- Vi hadde et unikt backstage område. Artistene tegnet med ungene og alle spiste sammen. Vi var nok ganske alene i Europa om å ha det på den måten backstage, og en slik stemning kommer ikke av seg selv.

Inntog av kunst og kultur

Karlsen overtok etterhvert som formann for viseklubben Hades, og var festivalsjef for Kalvøyafestivalen frem til den siste festivalen i 1998. Hades holdt til på Henie Onstad kunstsenter. Dette førte til at kunst og kultur ble en naturlig del av festivalen. Et år stod det legemstore skulputurer av kunstneren Per Ung rundt på Kalvøya. Kalvøyafestivalen står som eneste festival i historien som hadde et så stort fokus på kunst, og som inkluderte dette i festivalen.

- Inntoget av kunst og kultur skilte oss ut fra andre festivaler i Europa, sier Karlsen.


Prudencekonsert på Kalvøyafestivalen sommeren 1972. Foto: Geir Bølstad

Zappa, Young, Dylan og Prudence

I over 30 år gjestet verdenskjente artister scenen på Kalvøya. Det norske bandet Prudence hadde sitt gjennombrudd på Kalvøya i 1972, og festivalen har en stor betydning for bandet.

-For meg var nok høydepunktet da Frank Zappa var der i 1973. og Neil Young i 1993. Det var utrolig kult. Også var jo Bob Dylan der to år på rad. Og David Bowie var også veldig bra. Og Van Morrison, vi har jo egentlig hatt alle sammen, sier Karlsen

Karlsen prøvde å få Paul McCartney dit, men han hadde ikke mulighet til å komme.

- Drømmen hadde vært å se Paul McCartney eller Michael Jackson, i sin tid, på Kalvøya. Jeg har sett dem et par ganger og de er de ultimate artisetene.

90-tallet

I følge Karlsen var så å si alle festivalarrangører på 1970-tallet amatører. De plukket sneiper, serverte lapskaus, hentet artistene i en sliten folkevogn og var tilstede hele tiden. På 1990-tallet forandret dette seg.

- I løpet av 1990-tallet ble bransjen profesjonalisert. Nå leier man inn firmaer for vektere, catering og transport. Jeg savnet etterhvert nærheten til artistene. Jeg husker blant annet da Nirvana spilte på Kalvøya i 1993. Trommisen Dave Grohl lot sønnen min sitte på scenekanten under hele konserten. Det hadde ikke skjedd idag.

Konkurshistorie for norske festivaler

Festivalbransjen har utviklet seg og konkurransen er blitt hardere. Både Quart- og Hovefestivalen er slått konkurs, og de fleste festivaler sliter med å gå rundt. Er festival noe å satse på?

- Festival er tøff business. Billettsalget varirer både med hvilke artister som skal spille, og det er væravhengig. På kalvøya var toppen i 1993 med Neil Young konserten. Da var det 30.000-35.000 publikummere. Skandalen var jo i 1994 med Peter Gabriel. Det var kun 1000-1500 personer som så han spille. Da var det ikke moro å betale regningene dagen etter. Men om noen klarer å lage en ny festival tar jeg hatten av. Jeg ønsker alle gode krefter lykke til, sier Karlsen.