– Det du trenger for å sykle om vinteren er piggdekk med gode spor og tykke, vindtette hansker. Alt annet er luksus, forteller Johan Brox. Foto: Haakon Nesse Moreau

Flere syklister enn før trosser vinteren

Tiltak fra kommunen merkes både av syklistene og sykkelforretningene.
Mandag, 28 januar, 2019 - 13:38

Det laver ned. Tykke filler som kleber seg fast. Folk går utålmodig etter hverandre på vei til nærmeste busstopp mens bilene sniker seg rolig mot neste lyskryss. De siste dagene har det lagt seg et tynt lag med snø på et tjukt lag med is over asfalten. På tross av dette fyker en dame forbi på to hjul. Hun har sølvfarget hjelm, håret flagrende, duggende briller og signalgul vest. Hun er ikke den første som passerer midt i morgenrushet i dag.

Jevn økning 

– Det stemmer at vi har sett en økning av antall sykler i Oslo, forteller kommunikasjonsrådgiver i Bymiljøetaten, Thea Leivestad. Oslo kommune har de siste årene satset mer på sykkeltrafikken. Økt vedlikehold om vinteren, tilbud om hjelp til dekkskifte og utbygging av sykkelveinettet er noen av tiltakene som er gjort. Tallene fra Oslo kommunes sykkeltellere viser at tiltakene hjelper og at flere velger sykkel fremfor andre fremkomstmidler enn tidligere. 

– Et interessant funn er at Transportøkonomisk Institutt melder at det er flere som sykler der det er godt vedlikehold, sier Leivestad. Det har blitt bygget 120 kilometer prioritert sykkelveinett i Oslo de siste tre årene. Noe som merkes av de som bruker sykkelveiene ofte.

En god start på dagen

Johan Brox sykler til jobb hver dag, året rundt. Han leverer sønnen i barnehagen før han sykler til jobb.

– Kommunen har gjort mange gode tiltak for syklister i Oslo, men en ting jeg ikke forstår er hvorfor de legger opp til delt gang- og sykkelfelt, forteller Brox. Han mener en syklist generelt vil prøve å opprettholde en jevn hastighet, men at det er vanskelig å gjennomføre med fotgjengere som vimser hit og dit uten å se seg for.

Man må bare prøve det

På Oslo sykkelverksted blandes luktene av gummi og olje inn i hverandre. På fem minutter har det vært en kunde innom for å levere sykkelen til reparasjon og en for å hente sykkelen med nye vinterdekk, i tillegg til at telefonen kimer mellom kundene.

– Det er helt klart flere som sykler om vinteren. Det merker vi på hvor mange som kommer innom for reparasjon eller dekkskifte, sier assisterende daglig leder, Lars Håkon Slette. 


Salt er en stor påkjenning for sykkelen. – Her ser du at det har spist seg inn i metallet foran på gaffelen, viser Lars Håkon Slette.

Slette forteller at det er mange som kjøper seg en fin el-sykkel for å bytte den ut med bilen. Da vil de gjerne sykle året rundt. Sletten håper at interessen for sykkel vil stige.

– Jeg tror det flere faktorer som spiller inn. Miljøbevissthet, tiltak fra kommunen og at folk har fått øynene opp for at det er mulig. Man må bare prøve å sykle om vinteren. Da merker man at det ikke er noe problem.