Fjøla Østbanehallen bruker systemet I'm here for å registrere gjestene. Foto: Elsa Remmert

Problemfri gjesteregistrering på restaurant

Du kan føle deg trygg på at personvernet blir ivaretatt når du registrerer ditt besøk på restaurant i Oslo. Informasjonen du oppgir er minimal og slettes etter 10 dager.
Fredag, 9 oktober, 2020 - 11:45

Den 21.september kom det en anbefaling fra Oslo kommune om å registrere gjester på restaurant og kafé  i Oslo. Fra og med mandag kveld 28.september ble dette bestemt påbudt, og alle steder hvor det serveres alkohol er nå pålagt å registrere besøkende gjester.

Ber om minimale mengder opplysninger

Det er forskjellig fra restaurant til restaurant hvordan de har valgt å løse registreringen. Det er strenge krav til personvernet og lagringen av informasjonen. På Fjøla på Østbanehallen har de en QR-kode som man enkelt skanner ved hjelp av telefonen, for så å oppgi navn, e-post og hvilken kommune man tilhører.

Servitør Susanne Skogen forteller at det har vært uproblematisk å registrere gjestene.


Det er flere muligheter for å skanne QR-koden i restauranten. Foto: Elsa Remmert

– Det er frivillig å registrere seg, så vi tvinger ingen. Det er minimalt med opplysninger vi ber om, kun navn, e-post og kommune, forteller Skogen.

Skogen forteller videre at de bruker en smittesporingsapp som heter «I’m here» for å registrere restaurantsbesøkende. Denne appen blir brukt av flere av restaurantene i Oslo i følge Skogen. Det er Oslo kommune som har tilgang til denne basen, og etter ti dager blir opplysningene slettet.

– Oslo kommune regner med at ti dager er nok tid for å få påvist eventuell smitte hos de besøkende, og etter dette er det ikke lenger nødvendig å lagre denne informasjonen, forklarer hun videre.

– Vet du hvor lenge dere skal holde på med denne registreringen?

– Det vet vi ikke enda. Så lenge smittesituasjonen er slik den er nå, er vi nødt til å fortsette å registrere, og foreløpig er dette på ubegrenset tid, svarer Susanne Skogen.

Datatilsynet har mottatt mange henvendelser

Anders Ballangrud, kommunikasjonsrådgiver i Datatilsynet, har mottatt mange henvendelser om registreringen fra restauranter siden påbudet ble vedtatt.

– Vi får telefoner daglig om hvordan registreringen skal gjøres, og hvordan personvernet best mulig skal overholdes. Vi har fått inntrykk av at restaurantene har tatt dette veldig alvorlig, og har lyst til å gjøre en skikkelig jobb, sier Ballangrud.

Grunnet de mange henvendelsene Datatilsynet har mottatt, har de laget en samleside over besøksregistering og smittesporing.

Det er opptil restaurantene å finne en løsning som fungerer for dem, og sørge for at løsningen følger kravene for personvern. Næringsetaten har kommet med forslag til krav man kan stille til eventuell leverandør for registreringsløsningen.


Servitørene minner gjestene på å registrere seg før de blir satt ved bordet. Foto: Elsa Remmert

Ved eventuell smitte i restauranten

Enn så lenge har ikke restauranten på Østbanehallen opplevd smitte.

– Om det skulle være slik at noen ble smittet i resturanten vår, tar vi det veldig på alvor. Da må vi vurdere å stenge ned hele restauranten. Vi må se ann situasjonen og hvilket team som har vært på jobb, for å så sende folk i karantene, forteller Skogen.

Skogen forteller også at hun er positiv til de nye rutinene med antibac og strenge håndvaskrutiner.

– Føler du deg redd for å dra på jobb?

– Nei, hvorfor stresse mer enn man må? Svarer Skogen.