Mandag konstaterte regjeringen nok en gang at kulturarrangementer bør utsettes. Dørene inn til konsertscenen John Dee i Oslo vil med stor sannsynlighet forbli stengt. Foto: Isak Egge Brønseth.

Nye utsettelser anbefales: – Trist for oss, artister og publikum

Husker du hvordan det er å være på konsert? Pandemien har gitt artister og arrangører en helt ny hverdag.
Mandag, 18 januar, 2021 - 14:51

Det er lørdag 16. januar 2021. Det går mot kveld, og byen er fremdeles omkranset av julelys. På samme tid i fjor var gatene fylt opp med mennesker. Utesteder og restauranter sendte lydbølger ut i den kalde vinterlufta.

Det var før pandemien inntraff. I mars 2020 stengte landet ned, og mennsker over hele verden kunne ikke lenger oppleve kultur, forestillinger og musikk slik som før. For Oslos konsertlokaler har heller ikke starten på 2021 bydd på mange oppturer.

For nå er det ganske så stille og folketomt her. Vinduene inn til lokalene er så mørke at de fungerer som et speilbilde for en skuelysten journalist. Likevel er det hengt opp plakater som reklamerer for framtidige begivenheter. Mange har nok for eksempel et håp om at Mew-konserten i mai faktisk kommer til å finne sted, men i disse dager er ingenting sikkert i denne bransjen.

Før jul måtte flere lokaler stenge ned. Enkelte andre arrangører hadde ambisjoner om å holde julekonserter, men måtte til slutt gi etter.

– Det er klart det er tungt. Alle ansatte er fremdeles helt eller delvis permitterte.

Dette sier Rune Valle Tangen, som er ansatt ved Rockefeller. På deres tre scener i hovedstaden opptrer vanligvis flere artister, både norske og internasjonale, hvert år. Folk fra hele landet strømmer til for å få opplevelser.


En plakat om koronavirus og stengte dører er det som møter oss ved Sentrum Scene lørdag ettermiddag. Foto: Isak Egge Brønseth.

Det nye året skulle få en pangstart med det lokale bandet Valkyrien Allstars på scenen 20. januar. Arrangementet måtte, som så mye annet, avlyses.

– Vi har jobbet hardt for å få på plass et fint program med norske artister. Når myndighetene da må stenge ned samfunnet og med det også avlyse de «koronavennlige» konsertene vi har planlagt, er det selvsalgt vanskelig. Det er trist både for oss, artister og publikum, sier Tangen.

Forsøker å tilpasse seg i en usikker tid

Ved Rockefeller jobber til vanlig booking-ansvarlige, prosjektledere og markedsansvarlige hele tiden med å legge planer. Koronaviruset har lenge skapt problemer for dette. Og selv om sommeren ble et pusterom der konserter med strenge smitteverntiltak kunne foregå, gir nå den andre bølgen enda større utfordringer.

– Normalt har vi gjerne rundt 3000 publikummere hos oss hver dag. Nå planlegger vi i beste fall for én daglig konsert med 200 sittende publikummere, sier Tangen.

De konsertene som faktisk finner sted, må det også legges til rette for på helt andre måter.

– Det er først og fremst smittevern som er hovedprioritet nå. Både når det gjelder planlegging og informasjon, i tillegg til gjennomføring rundt dette. I tillegg er det langt færre konserter enn normalt, da vi har et stort antall internasjonale artister på våre scener. Dette kan ikke sammenlignes med slik som det normalt er, forteller han videre.


John Dee er et av flere konsertsteder uten konserter i Oslo på starten av det nye året. Foto: Isak Egge Brønseth

Blir anbefalt å utsette ytterligere

Mandag 18. januar kom regjeringen med nye nasjonale tiltak for å begrense korona-smitten. Noen restriksjoner ble lettet på, men kulturarrangementer anbefaler de fremdeles at utsettes.

Neste konsert på Rocekfeller med hiphop-gruppa Sinsenfist skal etter planen finne sted på Sentrum Scene kommende lørdag. Nå henger også dette i en tynn tråd.

– Det er vanskelig å si om det blir eller ikke. Vi håper så klart det. Vi venter hele tiden på nye utspill fra myndighetene, og må til enhver tid forholde oss til de reglene som bestemmes, sier Tangen.

– Bortimot umulig å planlegge et program

Tangen forteller videre at de ikke har vært helt tilfreds med støtten som har kommet fra offentlig hold i den vanskelige perioden.

– Vår bransje er svært hardt rammet, selv om det har vært svært lave smittetall knyttet til kulturarrangementer. Det har vært både stimulerings- og kompenasjonsordninger fra staten, men disse har både hatt lang behandlingstid, og det vil alltid være en diskusjon om hvor presist disse treffer, sier han.

I tillegg er det utfordrende å tilpasse et variert og innholdsrikt konsertprogram med et stort tidspress hengende over seg.

– Vi er avhengig av å jobbe med en viss forutsigbarhet. Når de stenger ned for fjorten dager av gangen er det bortimot umulig for oss å planlegge et program, forteller Tangen.

Må komme seg i form igjen

Christoffer Trædal er gitarist i det norske bandet Honningbarna. De livlige punkrockerne fra Kristiansand besluttet tidlig at de ikke engang ville forsøke å spille konserter under pandemien. For dem er et sittende publikum og én meters avstand uforenlig med konsert.

Trædal er likevel i godt humør når Journalen ringer en tirsdag formiddag. Med en humoristisk undertone forsikrer han om at det ikke skal stå på tiden nå om dagen. Normalt ville tid vært et knapphetsgode for han store deler av året. Bandet er kjent for sine norgesturneer med flere titalls konserter på planen.

– Det er en grunn til at vi ikke har gjort noe som helst nesten. Det blir bare ikke det samme. En Honningbarna-konsert i disse tider ville verken vært gøy for oss eller for publikum, sier Trædal.


Honningbarna-gitarist Christoffer Trædal (til venstre) forteller om en utfordrende og kjedelig tid som artist under pandemien. Her sammen med bandmedlemmene Edvard Valberg, Nils Jørgen Nilsen og Johan Hansson Liljeberg. Foto: Julius Diesen

Bandet har tidligere blitt kåret til årets norske liveartist på prisutdelingen P3 Gull. Og Trædal har et poeng. En Honningbarna-konsert med omfattende smitteverntiltak er vanskelig å se for seg. Store deler av fjoråret gikk derfor med til å lage musikk i studio, og snart er de klar med en ny utgivelse.

– Vi har ikke foretatt oss så altfor mye. Jeg har sittet på rævva ganske mye, så jeg må komme meg i form igjen, ler Trædal.

– Men vi har holdt oss opptatt med å produsere musikk og hatt jevnlige øvinger. Vi slapp ut én låt i 2020, og det er mer på trappene. Alt er egentlig ferdig spilt inn, forteller han.

– Takk og lov for at vi bor i Norge

Sist gang Honningbarna ga ut et helt album var i 2017. Aldri har det gått så lang tid mellom bandets utgivelser. Gitaristen er derimot fornøyd med støtten de har fått.

– Jeg kan jo ikke snakke for alle. Det har vært prat om at det har gått for lite penger til kultur, og i noen sammenhenger stemmer sikkert det. Men vi kan bare være fornøyde. Takk og lov for at vi bor i Norge, slår Trædal fast.

Han ser fram til at de før eller siden kan stå på scenen igjen. Trædal tør nesten ikke tenke på hvordan den aller første konserten etter pandemien vil gå for seg.

– Vi har ikke planlagt noe spesielt før den første konserten, men det blir et skikkelig smell. Det kan jeg love. Jeg er nesten litt redd, ler han.

Et savn etter opplevelser

Festivaler er nok også noe som mange har savnet det siste året. Flere hadde sett fram til å kle seg i fargerike antrekk og utforske nye artister. Det tror også PR-sjefen for Øyafestivalen, Jonas Prangerød.

– Jeg føler meg sikker på at folk savner de store og gode fellesopplevelsene. Det å kunne oppleve musikk sammen med venner og andre mennesker er noe mange setter veldig stor pris på, spesielt under sommerens festivalsesong, sier han.


Slik så det ut da Arcade Fire gjestet Øyafestivalen i 2018. Foto: Isak Egge Brønseth

Forsøker igjen

Norges størse festival skulle egentlig gjennomføres i august, med artister som The Strokes, Bon Iver og Suede på plakaten. Noen artister er nå booket igjen til en ny festival i 2021.

– Vi veit jo at vårt publikum både liker å se etablerte favoritter og å oppdage nye artister i løpet av festivalen. Vi gleder oss til å kunne gi dem begge deler igjen. Vi er fortsatt i en prosess hvor vi både jobber med artister som skulle ha spilt i 2020 og helt nye navn. En del artister er sluppet, men vi er altså ikke helt i mål med alt. Det passer nok ikke for alle artistene fra 2020-programmet å komme til Oslo i august 2021. Jeg tror heller ikke årets program vil være ferdig noe tidligere enn normalt, altså i mai, forteller Prangerød.

Han er derimot optimist, og tror festivalene kan være tilbake igjen til sommeren. Øyafestivalen skal etter planen foregå i Tøyenparken fra 10. til 14. august i år.

–  Vi håper og tror det skal være mulig å arrangere festival med et stort publikum i august. Det er nok sannsynlig at det fortsatt vil være noen tiltak for å unngå smitte, men vi er klare for å inkludere disse i planene og i gjennomføringen. Vi er også svært glade for at de fleste som hadde kjøpt billett til Øya 2020 før samfunnet stengte i mars, har valgt å beholde billetten sin, avslutter han.