JOBBER FOR EN GOD SAK: Ungdomsskoleelevene, Livia Lindstad og Bravin Ravichandran, jobbet for SiO under årets OD-dag. Foto: Kristina Krogh

"Årets suksess": Operasjon dagsverk gir nyttig arbeidserfaring

OD-dagen, Operasjon dagsverk sin egen dag, arrangeres én gang hvert skoleår der skoleungdom får muligheten til å bidra til en god sak. Årets aksjon betegnes allerede som en stor suksess der elevene også får med seg nyttig arbeidserfaring. Men konkurransen om jobbene er stor.
Onsdag, 10 november, 2021 - 11:17

Operasjon dagsverk (OD) er et prosjekt hvor ungdom får mulighet til å støtte ungdom. Både elever fra ungdomsskolen og videregående har muligheten til å bruke én dag hvor de jobber til inntekt for at ungdom andre steder i verden skal få muligheten til å ta utdanning. 

Målet er at OD-dagen skal bidra til en mer rettferdig verden gjennom solidariske valg og tankegang, og i år går inntjente penger ved årets Operasjon dagsverk til ungdom i Sør-Afrika

I skrivende stund har årets OD jobbet inn i overkant av elleve millioner kroner. Resultatet er langt høyere enn for året 2020, men det er også noe lavere enn resultatet for 2019.  

Journalen fikk besøke to elever fra Hauketo ungdomsskole, da de under årets OD-dag la ned sin arbeidsinnsats ved å jobbe for SiO (Studentsamskipnaden i Oslo), på OsloMet. 

10. klassingene, Bravin Ravichandran (15) og Livia Lindstad (15), begynte dagen med å jobbe på Kafé Eva. Begge mener det er viktig å delta på et prosjekt som Operasjon dagsverk.

– Jeg hadde nok tatt en jobbdag fremfor en skoledag. Det er gøy å lære nye ting og få erfaring med tanke på hvilke jobber man kan få på deltid. Også er det kult at det går til en god sak, sier Bravin. 

– Enig, også får man arbeidserfaring mens man bidrar til noe godt, legger Livia til. 


SMILET PÅ PLASS: Bravin demonstrerer hvordan man oppfører seg vennlig overfor kundene når man jobber i kassen. Foto: Kristina Krogh 

Ikke like enkelt å skaffe jobb

Elevene forteller at de begynte å se etter jobb noen uker før Operasjon dagsverk, men begge opplever at det er stor rift om å lande “drømmejobben” til OD-dagen. 

– Begynte dere tidlig å lete etter jobb? Er det vanskelig å finne jobber?

– Vi begynte å snakke om det - har dere fått dere jobb og sånn. Jeg skulle egentlig jobbe i en barnehage. 

Det er mange som har andre typer jobber. Jeg har en venn som jobber i en kebabsjappe, en annen jobber i butikk. Jeg tenkte å spørre på Coop, men noen andre hadde allerede vært der og spurt etter jobb før jeg kom dit. Folk vil gjerne ha jobb i butikk, forteller Bravin. 


ELEVRÅDSLEDEREN HAR BRETTET OPP ERMENE: Livia og elevrådet på Hauketo ungdomsskole har arbeidet for at så mange elever som mulig skal få muligheten til å jobbe under årets OD-dag. Foto: Kristina Krogh 

Livia, som også er elevrådsleder på skolen sin, sier at hun har erfart hvordan elever opplever utfordringer med å skaffe jobb til OD-dagen. 

– I Elevrådet la jeg merke til hvor mange som kom til oss og spurte etter jobber som ikke gjaldt at man spurte bekjente. De var ute i god tid, men det var allerede mange som var ute før dem. Jobben jeg fikk, spurte jeg etter for to uker siden. Jeg fikk hjelp av moren min ettersom hun hadde hjulpet meg tidligere. Også kom Bravin og spurte om jeg hadde mulighet til å hjelpe ham med å få jobb, så da gjorde jeg det. 

Ulike måter å utføre en jobb på

Operasjon dagsverk ser også en variasjon i hvor enkelt det er for elever å finne jobb til OD-dagen. I en e-post til Journalen, skriver Julie Skøien, organisasjonsrådgiver i Operasjon dagsverk, hvordan OD aktivt jobber for at flest mulig skal få delta og bidra til en god sak under OD-dagen. 

– Vi prøver stadig å få på plass noen store, nasjonale samarbeid med bedrifter som kan ansette elever over hele landet. Dette oppfordrer vi også skolene til å forsøke på, da de ofte kjenner til flere lokale bedrifter.

OD oppfordrer dessuten bedriftene til å være kreative, og samtidig finne smarte løsninger for å kunne bruke ungdommens ferdigheter på arbeidsplassen.  

– Samtidig har arbeidslivet endret seg, og det er færre manuelle jobber enn for noen tiår siden. Derfor har vi også i år fokusert på å samarbeide med bedrifter som sponser dagsverk, uten å selv ansette elever i bedriften. Da jobber elevene med for eksempel å rydde stranden eller å selge sponsede muffins, skriver Skøien. 

Gjennom et samarbeid mellom Operasjon dagsverk og Spleis, som er en digital plattform, kan elevene også selv lage sine egne jobber. Typiske jobber på Spleis innebærer salg av boller, armbånd, dekkskift eller digitale skrapelodd.


PÅ JOBB FOR SIO: Livia og Bravin er fornøyde med at arbeidsdagen byr på varierte arbeidsoppgaver. Foto: Kristina Krogh

Elevrådet skaffer også jobber

På sin nettside skriver Operasjon dagsverk blant annet at opplegget skal være enkelt lagt opp, ved at elevene for eksempel oppsøker arbeidsplasser i nærområdet for å høre om det er noe man kan gjøre.

Men det er variasjon i hvem som har ansvaret for at aksjonen blir fulgt opp. 

– Mange steder er det elevene selv som har hovedansvaret for å arrangere OD, og en del steder er det lærere. Det vi ser, er at det fungerer best når elever og lærere har det som et samarbeidsprosjekt, skriver Skøien. 

På Hauketo ungdomsskole, har Elevrådet tatt ansvar der elevene selv ikke har lykkes med å finne jobb til OD. 

– Som elevrådsleder på skolen din, har dere hatt noe ekstra opplegg eller ansvar for OD-dagen? 

– Vi har gått rundt til alle klassene på skolen for å informere om hva som skal skje, også har vi hatt et eget møte med lærerne på skolen hvor vi spurte om de kan informere om aksjonen, oppmuntre og prate om OD-aksjonen.


MOTIVERTE ARBEIDSFOLK: Elevene sier det er både nyttig og viktig å støtte opp om Operasjon dagsverk. Foto: Kristina Krogh 

I tillegg har elevrådet gjort seg tilgjengelig ved at elever kan sende oss en melding hvis de ikke finner jobb – og det er det mange som har gjort.

– Da har vi svart på meldinger og hjulpet dem. Jeg har også sendt flere e-poster til forskjellige arbeidsgivere for å høre om den og den eleven kan få jobb der og der til OD-dagen, forteller Livia. 

– Hvordan har responsen vært på søknadene og forespørslene som du har sendt ut? 

– Responsen har vært ganske ok. Enten sier de at det passer perfekt, eller så takker de for henvendelsen når de ikke har mulighet for å stille opp. De er veldig høflige. Det har vært greit med respons.

Variert arbeidsdag 

Elevene fikk også prøve seg som ansatte ved Deiglig Fyrhuset, et bakeri på Bislett. Her hadde de ulike arbeidsoppgaver å prøve seg på. 

– Vi har servert kundene kaffe og pizza, tatt oppvasken, og rengjort bord, forteller Bravin. 

 – Vi har jobbet i kassen, tatt oppvasken og lagt inn pizzabestillinger. I tillegg er det en voksenperson her som passer på oss og som hjelper oss hvis det er noe vi står fast på, opplyser Livia.

– Er det noe som har vært mer gøy enn andre ting?

– Jeg likte pizzastedet, for her kommer det innom folk fra overalt som kommer for å spise pizza og kose seg. Jeg hørte for eksempel noen som sa at de hadde hatt eksamen i dag, sier Bravin. 


DEIGLIG FYRHUSET: Kundene som kommer innom kjøper også med seg bakevarer. Foto: Kristina Krogh

Avtalt pris på forhånd

Veiledende inntjening for ungdomsskoleelever som deltar under OD-dagen, er tre hundre kroner. Det er viktig at pengene som kommer inn under OD-dagen, går med til å støtte opp om prosjektet. 

– Vi får tre hundre kroner, vi kan ikke få mer. Lærerne sa at det beste er at det vi tjener denne dagen, går til OD. Pengene er jo det viktigste for å hjelpe barna i Afrika, understreker Bravin.