TRENDY: Programleder og matinfluencer, Simen Vatne (24), forteller at har blitt mer trendy å dele matinnhold på sosiale medier. Foto: Mette Møller / Mat fra Norge

Økning i matinteressen hos unge

Oslos dyreste og mest eksklusive restauranter sikter nok mest mot den eldre generasjonen. Programleder og matinfluencer, Simen Vatne (24), er én av mange som mener at matinteressen blant yngre har økt den siste tiden.
Tirsdag, 14 februar, 2023 - 10:58

Oslo: Simen Vatne (24) har blant annet skrevet to kokebøker og han har sitt eget matprogram på Snapchat. I 2020 var han med på MasterChef og han er også matinfluencer på sosiale medier.

24-åringen har testet ut flere dyre Michelin-restauranter, både i utlandet, men også i Norge.

— Den aller beste restauranten jeg har vært på er det råeste «mat-Norge» har å by på, sier han.

— Et eget univers

Vatne avslører at Maaemo er den beste restauranten han har vært på. Her fikk han unike smaksopplevelser, som han ikke vil vært foruten.

— Jeg vil egentlig ikke kalle det en restaurant, men heller et sted man drar til for å få en utrolig god matopplevelse. Det føles ut som et eget univers, forteller 24-åringen.

— Til tross for at restauranten lever opp til alle forventningene, er det ingen tvil om at prisen er ganske ekstrem for de aller fleste. Også for meg, legger han til.

Han understreker at ikke dro dit for å filme innhold til Tiktok-en han la ut, men at det heller var for selve matopplevelsen.


ET STORT PUBLIKUM: Simen Vatne mener at det å dele innhold av mat på sosiale medier appellerer til mange. Foto: Stian Broch / Nettavisen Mat

— Interessen blant de unge har økt

Vatne bemerker at stjernerestauranten tydelig har utpekt seg en eldre målgruppe, men at dette sikkert har en sammenheng med prisen.

Nå mener han at dette har endret seg.

— Det virker som at flere yngre drar sjeldnere ut og spiser, men heller sparer opp slik at de kan dra på en dyrere restaurant når de først skal ut å spise, sier han.

Han forklarer at grunnen til økningen kan være at matinnhold er noe som appellerer til de aller fleste, og at det blir vanligere å ta med publikumet sitt på restaurantene.

— Det kan virke som at det har blitt obligatorisk å ta bilde av maten man spiser når man er ute. Ikke bare de unge, men de aller fleste tar derfor publikumet sitt med på restauranten, sier han til slutt.


PÅ LISTA: Charlotte Fischer (21) og Nora Wangen (20) forteller at Maaemo er en restaurant de ønsker å besøke. Foto: Selma Sund Kolstad

Høyere forventninger 

Charlotte Fischer (21) og Nora Wangen (20) forteller at de også har sett en økning i at yngre mennesker oftere drar på dyre og eksklusive restauranter.

— Vi legger ikke skjul på at Maaemo absolutt er på lista over restauranter vi ønsker å besøke, påpeker Wangen.

De forteller at pris ikke er noe de går etter, men at maten er det viktigste.

— Fordelen med de mer eksklusive spisestedene er kvaliteten og atmosfæren. Her forventer man jo både bedre service og høyere standard, sier Fischer.

De to jentene kan si sikkert at mange unge ikke er villige til å betale like mye som flere eldre mennesker.

Likevel ser de en økning av interessen, noe de mener skyldes sosiale medier.