Tirsdag var Oslo den første byen i Europa til å innføre et forbud mot dieselbiler. Foto: Henrik Granaas-Helmers / Flickr

Første i Europa

Med dieselforbudet tirsdag ble Oslo den første byen i Europa til å gjenomføre et midlertidig totaltforbud mot dieselbiler. Tiltaket ser ut til å ha fungert.
Onsdag, 18 januar, 2017 - 14:00

Tirsdag var det, med noen unntak, ikke lov til å kjøre dieselbil i hovedstaden. Om noen skulle trosse forbudet risikerte de en bot på 1500 kroner. Tiltaket skulle være for å forbedre de høye konsentrasjonene av NOx.

Internasjonalomtale

TV2 melder om at dieselforbudet har vekket stor internasjonal interesse. Både britiske The Guardian, spanske El Mundo og tyske Der Spiegel hadde fått med seg miljøtiltaket. Flere sammenlignet det med egne nasjonale tiltak, men at man ikke i noen av landene har gått like langt som i Oslo. Der Spiegel skriver at Oslo gjør det ingen tyske byer tør, selv om flere byer allerede har innført bilfri sone.

Usikker på effekten av forbudet.

– Dieselforbud har hatt en innvirkning på utslippsreduksjonen. Det er dieselbilene som forurenser mest, og vi ser at en reduksjon rettet mot dieselbiler er mer effektivt enn en reduksjon rettet mot alle type biler, forteller forskningsdirektør ved Norsk institutt for luftforskning (NILU), Leonor Tarrasón til NRK.

Hun legger til at været også har hatt en innvirkning på luftkvaliteten. Regn bidro til at spredningseffekten ble større. Dermed er man ikke sikker på effekten dieselforbudet har hatt alene enda. I går ble det kun målt lave og moderate utslippsnivåer i Oslo. Onsdag ble forbudet opphevet, siden luftkvaliteten hadde blitt betydelig bedre.