-Vi vil være som Vink-jentene, bare at vi er kino-jentene

Nora Gjestvang (26) og Mathilde Wedde (27) gjør suksess med sin kinodagbok på TikTok. De ser filmer på kino og anmelder filmene de ser. Formålet er å inspirere andre til å gå mer på kino.

To jenter som skal på kino, nærbilde

Journalen møter Nora Gjestvang (t.v.) og Mathilde Wedde (t.h.) på Klingenberg Kino. Dagens film er "Kjærlighet".

Kort oppsummert:
  • Kinodagbok på TikTok: Nora Gjestvang og Mathilde Wedde har startet en TikTok-konto der de deler sine filmomtaler etter å ha sett filmer på kino. Målet er å inspirere andre til å gå mer på kino, og de har raskt fått 10 000 følgere.
  • Uformelle anmeldelser: Jentene ønsker å gjøre filmanmeldelser på en uformell og morsom måte, i motsetning til den akademiske stilen tradisjonelle anmeldere ofte bruker. De ser på seg selv som filmentusiaster, ikke profesjonelle anmeldere.
  • Støtte fra bransjen: Tina Weiby fra Nordisk Film Kino uttrykker positiv støtte for jentenes kinodagbok. Hun mener det er viktig at unge voksne engasjerer seg for kinoen.

Jentene mener ideen til kinodagboken kom spontant i starten av 2025.

– Jeg noterte hver gang jeg var på kino i 2024, og på slutten av året oppsummerte jeg favorittfilmene mine på Instagram-story, forteller Wedde.

Gjestvang svarte på Instagram-storyen, og sa hun ville se mer kino i 2025. Dagen etter så de årets første film på kino og bestemte seg for å poste det på TikTok. Nå, to uker senere, har de litt under 10 000 følgere på TikTok-kontoen sin.

– Responsen har vært utelukkende positiv og det er så hyggelig! Vi trodde ikke filmanmeldelser var noe folk hadde interesse for, men der tok vi feil, sier jentene.

De finner inspirasjon hos andre TikTok-brukere.

– Vi vil være som Vink-jentene, bare at vi er kino-jentene, sier Gjestvang med henvendelse til restaurant og kulturguiden til Aftenposten.

Tiktokkontoen til Mathilde og Nora
Den første videoen jentene postet har over 28 000 visninger. Foto: Selma Brattabø

Filmentusiaster, ikke filmanmeldere

I tillegg til den positive responsen på TikTok, har jentene også blitt invitert til en kinopremiere.

– Vi jobber med dubbing og har tidligere vært på kinopremierer med jobben, forklarer Wedde. Likevel er det ekstra gøy å bli invitert fordi vi anmelder filmer på TikTok. Det er jo drømmejobben!

Gjestvang og Wedde kategoriserer seg som filmetusiaster med stor interesse for kino. Likevel vil de ikke kalle seg for filmanmeldere.

– Vi er bare vanlige folk som anmelder film etter magefølelsen. Når vi leser filmanmeldelser føles det så akademisk, som en fasit. Vi ønsker å gjøre det på en mer morsom måte, sier Gjestvang.

Genuin interesse

De forteller at de lenge har hatt et ønske om å publisere innhold på sosiale medier, men ønsket å ha et konsept de kunne stå for.

– Siden vi har en genuin kinointeresse, er kinodagboken noe vi synst er gøy å bruke tid på. Da er det lettere å holde kontoen gående også!

Utenfor Klingenberg Kino
Stor trafikk på Klingenberg kino. Foto: Selma Brattabø

Tina Weiby, fra Nordisk Film Kino, er positiv til jentenes kinodagbok. Det skriver hun i en mail til Journalen. Hun mener det er bra at den unge generasjonen vil bidra til å øke interessen for kino.

– Det er veldig gøy at folk, i dette tilfellet unge voksne, engasjerer seg i film og kino. Det er alltid mer motiverende å få inspirasjon fra personer man kan relatere til, skriver Weiby.

De siste årene har det vært nedgang i antall kinobesøkende i Norge. Likevel hadde de noen store oppturer iløpet av 2024.

– Det ble solgt en god del billetter til, blant annet, filmene Dune 2, Innsiden ut 2, Deadpool og Det ender med oss. Så lenge det er filmer som føles relevante og skaper interesse, er det mange som prioriterer å gå på kino med venner og famillie, mener Welby.

Stikkord