Ja, det er flaut å fly

Jeg ble hekta på flyreiser som femåring. Turen gikk fra Stavanger til Oslo, og varte bare i 40 minutter.
Tirsdag, 28 mai, 2019 - 09:36

Det er noe spesielt med den følelsen av å sende bagasjen, hente ut billetter, gå gjennom sikkerhetskontrollen og til slutt lette fra bakken. Jeg har elsket det helt siden jeg var liten. Men nå er ting annerledes.

Det var en kort videosnutt på sosiale medier som skulle endre alt. Miljøaktivist Greta Thunberg sitter i studioet til Fredrik Skavlan og dingler med bena fra den litt for høye stolen. Hun har fargerike sokker og fletter. Skavlan spør henne hvordan Aspergers syndrom har påvirket hennes klimainteresse.

Aldri før har et intervju vekket så mange følelser i meg. Hun svarer så enkelt. Klimaspørsmålet er svart-hvitt, sier hun.Vi må stoppe utslippene, hvis ikke setter vi i gang en kjedereaksjon utenom menneskers kontroll.

Aspergers-syndromet gjør henne litt rar. Men det er nettopp det som gjør henne så troverdig. Verden trenger en som Greta som ser ting svart-hvitt. I Norge står transport for omtrent en firedel av de territorielle utslippene av klimagasser. Av disse utgjør flyreiser halvparten av klimautslippene. Reiselivets bidrag til det totale utslippet antas å øke, ettersom sektoren vokser for hvert år – med en estimert vekst helt til 2030.

Før jul i fjor kom den slående klimarapporten fra FNs klimapanel. Bare ekstreme tiltak kan begrense oppvarmingen til 1,5 grader, heter det i rapporten. Verden må rett og slett gjøre endringer som menneskeheten aldri har sett maken til.

Det er noe med Gretas formidlingsmåte som treffer folk rett i hjertet. Hun treffer mennesker i alle aldere, men viktigst av alt – hun treffer oss som er fremtiden. Flere tusen barn og unge skulker skolen for å demonstrere verden over. Det er rørende og sterkt å se på, men det er også ganske trist.

Flere tusen barn og unge skulker skolen for å demonstrere verden over. Det er rørende og sterkt å se på, men det er også ganske trist.

Selv om det høres så lett ut, så er det ikke det. Hvis vi skal klare å nå klimamålene er det mye vi må gi slipp på. Vi må kutte ned på bilkjøring, vi må slutte å dra på helgeturer til utlandet, vi må slutte å kjøpe ting vi ikke trenger. Kanskje vi må slutte å besøke venner og familie på andre siden av kloden. Miljøutfordringene blir styrt av følelser. Og for oss som er oppvokst og lært opp til å være bortskjemte miljøfiender, er det vanskelig å snu. Men vi trenger slike som Greta. Karismatiske mennesker som setter følelsene i gang.

Jeg var nylig i Indonesia og Singapore for å skrive en reportasje om økoturisme. Hvordan skal turistnæringen tilpasse seg dagens miljøutfordringer? For å komme dit måtte vi fly i over 12 timer. Med mellomlanding. Det er 3,9 tonn CO2-ekvialenter. Tur-retur satt jeg med klump i magen og en bismak av dobbeltmoralisme.

Stedet vi bodde på i Indonesia hadde et utslippsnivå på omtrent null. De skrudde av strømmen om dagen, hadde begrenset mengde vann til å dusje i og serverte kun vegansk mat. Det var inspirerende, men det hjalp ikke på samvittigheten.

For bare noen måneder siden var jeg en av dem som la ut bilder av solnedgangen fra flyvinduet på sosiale medier. I dag får jeg frysninger når jeg ser andre gjøre det samme.

Ja, jeg synes det er flaut å fly. For bare noen måneder siden var jeg en av dem som la ut bilder av solnedgangen fra flyvinduet på sosiale medier. stolt av å vise frem at jeg skulle til det store utland. I dag får jeg frysninger når jeg ser andre gjøre det samme.

Gretas mor (Malena Ernman) er en kjent, svensk operasanger som har sunget i stykker verden over. Med et klart flyforbud fra sin datter, synger hun nå kun musikaler i Sverige.

Årets nyord i Sverige er ”flyskam”. Det ordet er fortsatt ukjent for oss nordmenn. Opp gjennom årene har mange prøvd å formidle klimakrisen. Ingen har klart det. Ingenting har skjedd. Men Greta Thunberg knakk koden. Over hele verden roper tusenvis barn og unge: ”ikke stjel fremtiden vår”. Hvis ikke det setter følelser i sving, hvis ikke det fører til handling, så har vi et stort, stort problem.