Hektisk Halloween-høst

Det nærmer seg slutten av oktober og Halloween har for mange blitt en tradisjon. For Standard Festmagasinet i Oslo er denne perioden den mest hektiske i året.
Tirsdag, 29 oktober, 2013 - 11:38


Allerede tidlig om morgenen er butikken full av liv. Her er det alt fra hodeskaller til prinsessekostymer. Butikkens daglige leder, Jan Kingell, har hendene fulle med å betjene festglade kunder.

- På lørdag hadde vi 1100 kunder innom. I snitt bruker kundene 270 kroner hver, men vi har også kjøp rundt 1500 kroner, forteller Kingell.

På de mest travle dagene har Standard måttet innføre køsystem. Køen strakte seg da flere meter utenfor inngangen.

 

Opprinnelig keltisk

Allehelgensaften, eller Halloween, kom opprinnelig fra Skotland i år 749. Natt til 1. november er skillet mellom den virkelige og den åndelige verden svakest, i følge tradisjonen. Hensikten var å føre de døde sjelene over til det nye året. Dersom de ikke gikk ut denne natten ville de dø for godt.

 

jentene2.jpg

Sexy og klassisk

Kingell forteller at det er sminke som er det desidert mest populære og at det er jukseblod som selger best. Men for Kristine Strand og Pauline Skjerven er det viktigere å fremstå som sexy og klassisk.

- Det koster en del penger, men jeg vil ikke gå i samme kostyme to ganger, sier Strand som allerede har hatt antrekket i tankene i to uker. Opprinnelig var det burlesque 19-åringen så for seg, men er nå mer opptatt av maskerade.

 

Skal være en fest

Kingell forteller at omsetningen har eksplodert siden 2005, men forteller at folk ikke lenger er like opptatt av det skumle.

- I startfasen var folk opptatt av det makabre og det skumle, men ikke nå lenger. Nå skal Halloween være en fest, sier han.

Og for Regine Sandberg er det nettopp dette som er grunnen til at hun har tatt turen til Standard.

- Sønnen min blir syv år 31. oktober og for tredje år på rad arrangerer vi Halloween-fest, forteller Sandberg.

Hun forteller at kvitteringen stort sett havner på 1500 kroner, og det er uten godterier og kaker.

 

Digitalisert tradisjon

Det er ikke bare den tradisjonelle feiringen som har gjennomgått en endring. Mammas gamle laken har ingen ting å stille opp mot den digitale versjonen. På Standard kan du  integrere smarttelefonen i kostymet. Kingell er ikke sen med å vise frem årets store nyhet.

 

Tags: