Matgründere på frammarsj
Kreative donuts og vafler tiltrekker seg tusenvis av interesserte på Facebook. Men Mattilsynet følger nøye med.
Pop-up restauranter
- Midlertidige restauranter, opprinnelig et Cubansk konsept.
- Drives fra feks private hjem, en tom bygning, eller låner en eksisterende kafé
- Har ofte unge kokker og selger gjerne gourmetmat
- Foodtrucks er omreisende kjøkken inni en bil.
Kilde: Wikipedia
I disse dager arrangerer Harald$ Vafler popup-kafe, altså en midlertidig kafé, i Skippergata 22. Over 1,5 tusen mennesker står oppført som interessert på facebookarrangementet.
Eieren Jonathan Larsson er en av stadig flere matgründere som oppnår suksess med å flytte kafeen sin fra sted til sted.
Vafler med bacon og bluecheese
– En gammel mann sa til meg: McDonalds har sin BigMac, Burger King har sin Whopper, men hva har egentlig Haralds Vafler?
Larsson forteller hvordan hans signaturvaffel ble til. Den heter O.G. Harald og er laget etter tradisjonell norsk oppskrift, med unntak av toppingen som består av bacon og blåmuggost.
– Dette er up and coming i vaffelnorge, sier han.
Ved tidligere anledninger har den unge gründeren servert vafler med fenalår.
Roser konseptet
De som har tatt turen til Skippergata for å kjøpe vafler har klare meninger om hva som gjør at akkurat disse vaflene har så sterk appell.
– Trippel cheese chili vaffel får du ikke andre steder, sier Helene Lier.
– Og det er kult konsept med popup, legger venninnen Anne Eriksen til.
Mattilsynet er skeptisk
Men vaffelsalget har ikke alltid gått plettfritt. Haralds Vafler startet som en kiosk i Larssons egen leilighet hvor vaflene selges gjennom kjøkkenvinduet. I 2014 stengte Matilsynet virksomheten fordi Larsson ikke oppfylte grunnleggende hygienekrav.
Først etter at gründeren ordnet personaltoalett og ny håndvask kunne vaffelsalget begynne igjen.
Mattilsynet er tydelige på at selv om en restaurant bare eksisterer én dag er kravene like strenge som for en vanlig restaurant.
– Alle som skal selge mat må melde fra til Mattilsynet, selv om det bare er midlertidig, sier Nina Aas i Mattilsynets seksjon for Hygiene og drikkevann.
Kø ut på fortauet
Men til tross for strenge krav vokser mattrenden raskt. En annen suksessfull matgründer er Talor Browne i Fryd. Hennes konsept er popup-arrangementer hvor det selges hjemmelagede donuts i alle smaker og farger.
Som regel er alt utsolgt innen to timer etter arrangementstart.
– Kanskje de er så populære fordi vi lager alt for hånd, på samme dag som arrangementet. Det er også grunnen til at vi ikke kan lage tusener om gangen, skrev hun den gang på facebookeventet.
Da Browne solgte donuts i Mathallen i september hadde 5000 meldt sin interesse på facebookeventet. Ved et lignende arrangement hos Oslovelo ble det kø ut på fortauet.