Flere lærlinger ved Hadeland vgs

Behovet for flere lærlinger øker. I Oppland er Hadeland vgs en suksesshistorie.

På Hadeland VGS har de økt andelen som går ut i lære med 19 prosent. Foto: Petter Pettersen.

Ute er det frostrøyk, snø som knitrer under tunge støvler og et fåtall av elever. De doble skyvedørene inn til Hadeland videregående skole åpner seg så sjelden som mulig, og slipper kun ut tenåringer som har varme jakker og store skjerf rundt halsen.

I andre etasje sitter en gruppe elever ved reiselivslinja. Deres ungdomsbedrift skal arrangere fester for 7.klassinger, og det jobbes hardt for å komme i mål.

– Skal du ringe nå?

Til tross for fraværet av kystlinje og oljenæring, er det tydelig at det er en rogalending som svarer.

– Nei, sender melding. Jeg ringer ikke nå.

– For da legger du om når du snakker?

– Ja, sier rogalendingen med en påfølgende latter.

Assisterende rektor ved Hadeland VGS er fornøyd med jobben de gjør. Foto: Lars Dønvold Myhre.

Øker antall lærlinger

På Hadeland videregående skole har 19 prosent flere gått ut i lære enn det gjorde året før.

Ifølge assisterende rektor, Stein Olaf Nordli-Henriksen er bevisstgjøringen på hele det fireårige løpet noe av suksessfaktoren for at elevene skaffer seg lærlingplass.

– Tidligere har de siste to årene forblitt litt usynlige så lenge elevene har vært på skolen, men nå snakker man om den fireårige opplæringen fra første stund, sier han.

62 prosent av elevene som fullførte Vg2 ved skolen i fjor høst er nå ute i lære, ifølge skolen.

Flere ledende politikere, blant annet kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har ytret behovet for flere lærlinger. Hadeland er et eksempel på hvordan skolene har tatt dette til seg, og jobbet aktivt for å øke statusen til lærlingene.

Vil bli hotelldirektør

Elevene Lene Hermundstad og Markus Nyaas Olsen har begge valgt å gå ut i lære når de til sommeren er ferdig på reiselivlinja. Ansiktet til Hermundstad blir litt rødere når hun forteller om hotelldirektørdrømmen. I løpet av skolegangen ved Hadeland VGS har de allerede vært ute i praksis.

– Det var litt morsomt å prøve og være ute i jobb, i stedet for å være på skolen. Det blir jo sånn når jeg er ferdig på skolen, kan Olsen fortelle.

De mener at praksisperiodene har vært veldig bra og lærerrike. Hermundstad skulle til og med ønske at det var mer praksis, men er fornøyd med opplegget til skolen.

– Det har vært veldig god hjelp fra skolen. Vi har blant annet vært på bedriftsturné, der vi besøkte ulike bedrifter, og både rådgivere og lærere har vært veldig hjelpsomme, forteller hun.

Begge to hadde i utgangspunktet tenkt å gå påbygg for å få studiekompetanse, men har nå endret mening. Hermundstad lyser opp når hun får fortelle om hvorfor hun valgte å gå ut i lære.

– Jeg fant ut at du får mye mer igjen av være lærling enn å ta påbygg. Du får fagbrev, noe bedrifter vil ha. De ser at du har vært ute og opplevd ting, i stedet for å kun ha lest det i en skolebok, avslutter hun.

Lærer Trude Grande Fjellbirkeland gir innspill til reiselivsklassen. Foto: Lars Dønvold Myhre.

Tilbake i klasserommet oppstår det en lattermild frustrasjon når de oppdager at de på nytt må endre flygebladene. De har allerede skrevet ut over 200, men lærer Trude Grande Fjellbirkeland vet råd.

– Ja, da får vi endre på disse igjen, da.

– Å, herregud!

– Vi kan jo brette de som papirfly, også selge for én krone.

– Eller så skriver dere ikke ut så tidlig neste gang.

Stikkord