– Listhaug er ei smart PR-dame
Vi har prata med eksperter om Sylvi Listhaugs strategi på sosiale medier.
Den siste uka har statsråd Sylvi Listhaug (Frp) klart å sette dagsorden med en opprørende Facebook-status. Det er ikke første gangen, men denne gangen provoserte hun så mye at det potensielt kan felle en hel regjering.
Vi har prata med to eksperter på politikk og sosiale medier: Marius Rohde Johannessen, førsteamanuensis på Høgskolen i Sørøst-Norge, og statsviter og analytiker Svein Tore Marthinsen.
Kanskje kan vi klare å forstå mekanismene bak suksessen, eller krisen, alt ettersom hvilket øye som ser.
LES OGSÅ: SU-leder om Listhaugs innlegg: – Løgner fra ytterste høyreside-nettroll
– Hun vet hva som funker
Hadde regjeringa vært tjent med at alle tiet i situasjoner som da Sylvi Listhaug delte det omstridte bildet og statusen på Facebook-siden sin?
– I så fall godtar man at grensene for offentlig kommunikasjon stadig flytter seg i en mer ekstrem retning, sier Johannessen.
Han tror at tilhengerene hennes er fornøyde med utfallet statusen hun skrev fikk. Hun har fått snakke om innvandring, Arbeiderpartiet og terror - samtidig.
For dem som ikke liker retorikken til Sylvi Listhaug, tror Johannesen det ville være best om hun slettet innlegget så fort noen reagerte, la seg flat og beklaget. Men så er det ikke bare dem hun kommuniserer med, understreker han.
– Listhaug er ei smart PR-dame som veit hva som funker. Utfordringa med slik populisme er at den er svært vanskelig å angripe. Tar man til motmæle, vil det bare bekrefte manges inntrykk av Ap som «terrorvennlig islamistparti», eller man vil møte motargumenter som at Ap «trekker Utøya-kortet», sier Johannesen.
Listhaug og andre populister bidrar uansett til å polarisere politikken, mener han videre. Det blir mindre rom for å inngå kompromiss når politisk kommunikasjon "fordummes" på denne måten, mener han.
– Hvordan kan Ap og Frp sette seg ned og snakke saklig sammen på Stortinget når en av Frps mest profilerte statsråder går ut på denne måten?, spør han.
LES OGSÅ: Frp og Venstre stemmer nærmest identisk i saker om miljøvern
– Ikke alle statsråder kan gjøre som Listhaug
Det er vanskelig å ikke ha fått med seg Listhaugs Facebook-innlegg, men har du fått med deg den politiske saken hun viste til? Å forestille seg et politisk landskap der alle ministrene kommuniserer som Sylvi Listhaug, blir å spekulere, men Johannesen prøver likevel:
– Vi ser at politisk kommunikasjon i stadig større grad dreier seg mer om følelser, enn om de faktiske forhold i saken. Og her er nok alle partiene mer eller mindre skyldige, mener Johannesen.
Vi kan skylde på folkets sosiale medie-vaner, mener han. Det er naturlig at det blir slik, fordi i sosiale medier hvor vi blar fort gjennom feeden vår, legger vi best merke til og responderer på det vi lar oss ergre over, eller det vi er enige i fra før.
– Samtidig er det en skummel utvikling, fordi fakta overlates til ekspertene, og folket blir dermed litt dummere, mener han.
Svein Tore Marthinsen minner om at Listhaug er Frps største velgermagnet på innvandringsfeltet, og at innvandring er den viktigste saken for velgerne, i følge valgundersøkelsen av Stortingsvalget 2017.
– Det er viktig både for partiet og for hele det blå regjeringsprosjektet at Frp får fronte sine primærstandpunkter, klarest symbolisert gjennom Listhaugs Facebook-retorikk, sier Marthinsen.
Sjøl om Listhaug har fått mye motstand, har ikke støtten latt vente på seg. Men også dette innlegget vekket sterke reaksjoner hos motstanderne, som når har samla inn over 10 millioner kroner til Leger Uten Grenser:
Høy velgertillit til Frp på dette temaet var en av hovedårsakene til at regjeringen ble gjenvalgt. Listhaug og Frp når fram til mange velgere som Høyre aldri når fram til, forteller han - men understreker at ikke alle statsråder kunne vært som Listhaug i sosiale medier:
– Da ville regjeringskollegiet vært vanskelig å holde sammen. Men Listhaug står i en særstilling i norsk politikk for tiden, sier Marthinsen.