Enorm interesse-oppsving rundt landslaget
Etter manglende salg av billetter til herrelandslagets hjemmekamper i fjor høst, var Ullevaal stadion utsolgt for første gang på mange år tirsdag kveld.
Høye billettpriser og mangel på interesse har vært grunner for mange til å ikke besøke Ullevaal stadion, og se herrelandslaget spille kamper høsten 2018. I Nations League kampen mot Kypros i fjor høst var det solgt ca 5000 billetter, tirsdag kveld var samtlige 26 000 utsolgt i møte med naborival Sverige til Em-kvalikk. En stor økning av interesse og salg av billetter gjør at Norges Fotballforbund (NFF) har grunn til å smile. Merete Prestkvern er storfornøyd med hvordan interessen rundt landslaget har økt.
– Det har vært veldig gledelig å se hvordan billettsalget har gått. Vi har solgt billetter helt siden jul, så det er tydelig at dette har vært en kamp som har trukket mye interesse lenge nå, sier Prestkvern.
Etter at NFF i høst fikk kritikk for høye billettpriser, har de valgt å satt ned prisen inn mot kommende kvalik.
– Vi har valgt å holde billettprisene nede på generell basis nå, vi har faktisk billigere billettpriser nå en et par av eliteserie lagene, påpeker Prestkvern.
Stor tro blant publikum
Idrettssosiolog Arve Hjelseth har publikumskulturer og kommersialisering av idrett som to forskningsinterreser. Han peker på flere faktorer til den store publikumsutviklingen, og mener at det spesielt er to ting som gjør at flere velger å dra til Ullevaal.
– Den ene er at det er Sverige. En sånn type kamp vil nok selge seg selv. Den andre er at starten på en EM-kvalik alltid vil være attraktiv, fordi da har man lov til å ha høye forhåpninger, sier Hjelseth.
Trekker til seg sponsorer
At 26 000 billetter er solgt til landskampen mot Sverige, vil gjøre at NFF vil få en stor økonomisk oppsving kontra i høst. Hjelseth mener at billettsalget ikke bare vil gi gjøre utslag økonomisk i billettinntekter, men at det også vil gjøre det mer attraktivt for sponsorer å samarbeide med landslaget.
– Det har jo selvfølgelig en betydning økonomisk at det blir solgt mye billetter. Men samtidig vil denne interessen rundt landslaget gjøre at det blir større interresse også blant sponsorer. Så det er jo en god del tilleggsverdier som er trivelig å realisere, som en følge av økt interesse.
Ideel situasjon
Prestkvern mener at et utsolgt Ullevaal stadion er en ideel situasjon for alle parter.
– Det er en vinn-vinn-situasjon for all parter. Det gir mye bedre TV-bilder, som igjen gjør det mer attraktivt for seere og sponsorer som følger med. Publikumsopplevelsen blir også bedre når det er mye folk, legger Prestkvern til.
Økt billettsalg vil gi godt økonomisk utslag for NFF. Prestkvern har selv om ikke noe konkrete tall på hvor mer de vil tjene på en sånn type kamp, kontra kampene som gikk i fjor høst.
– Et økt billettsalg er selvfølgelig bra for alle parter, avslutter Prestkvern med.