Ruter er godt skodd for vinteren
Kjøretøy uten vinterdekk er den største kilden til trafikkproblemer i Oslo om vinteren, ifølge Ruter.
Vinteren nærmer seg med stormskritt, og Ruter tar forhåndsregler for at over 1 million daglige reisende i Oslo og Akershus skal oppleve så lite forsinkelser som mulig.
Slik forbereder de seg
I høst får bussene i Oslo nye helårsdekk som også skal fungere på vinterføre, sier Øystein Dahl Johansen, pressevakt i Ruter.
Bymiljøetaten i Oslo og kommunene i Akershus har ansvar for brøyteberedskap.
– I utgangspunktet er Bymiljøetaten og kommunene i Akershus kjent med våre traseer til for eksempel buss, og de gjør de prioriteringene de mener er nødvendige for å sikre god fremkommelighet, sier Johnsen.
Ruter har likevel en operasjonssentral som har kontakt med brøyteselskaper, Bymiljøetaten og Statens vegvesen hvis det skulle oppstå akutte behov for vedlikehold av veier.
Privatbilister skaper mest kaos
Den største utfordringen for Ruter er likevel andre bilister som ikke forbereder kjøretøyet sitt på forsvarlig måte:
– Bussene som kjører for oss skal være godt skodd. Men det er klart at hvis det er mange andre som ikke har byttet til vinterdekk og blir stående fast, så kommer ikke bussen frem heller. I 2015 oppsto det for eksempel snøkaos som førte til at all busstrafikk ble innstilt, men dette var i stor grad fordi bussen ikke kom frem på grunn av annen trafikk.
Dette bekreftes i en ny undersøkelse fra Norges Automobil-Forbund (NAF) som viser at opptil 80.000 kjører med sommerdekk om vinteren i Norge.
Første vinter med elbusser i storskala
Ruter har i flere år hatt elbusser i drift, men denne vinteren blir den første med et stort antall elbusser på veiene. Noen av de nye typene elbusser har ikke blitt testet på vinterføre, men Johnsen er ikke bekymret for dette.
– Vi har testet noen av elbussne, også på vinterstid i Oslo. Vi forventer at det skal gå bra, og har planlagt for dette. Så må vi trekke erfaringer vi opplever gjennom sesongen, sier Johnsen.
Reisende opplever større press om vinteren
Ruter regner med et økende antall reisende om vinteren, blant annet fordi folk legger vekk sykler og sparkesykler.
Caroline Grønvold reiser kollektivt hele året og er frustrert over lengre reisetid om vinteren;
–Det er ofte forsinkelser. Hvis jeg hadde hatt muligheten til å reise på annen måte, så hadde jeg gjort det, sier Grønvold.
Marit Ekne Ruud sykler vanligvis om sommeren, men opplever også et større press på tilbudet i vintersesongen;
– Jeg opplever at det er flere som reiser om vinteren, men er generelt fornøyd med tilbudet, sier Ruud.