Slapp ikke til på TV under valget
Uavhengige kandidater måtte bruke sosiale medier for å nå ut til folk under vårens valg i Libanon.
Mahmoud Ghazayel jobber med å analysere mediebruk i Libanon.
Foto: Privat
– Du ser at de større og mektige partiene bruker TV for å nå ut til velgerne, mens de uavhengige partiene og kandidatene bruker sosiale medier for å fremme sitt budskap, sier Mahmoud Ghazayel.
Han arbeider i 24 Media, en journalistisk nettavis som fokuserte på hvordan vårens parlamentsvalg ble dekket i Libanon.
Måtte ty til andre plattformer
I Libanon styres de fleste medier av politiske og religiøse grupper, og TV er den klart største tradisjonelle nyhetskilden.
– Mange av de nye og uavhengige kandidatene hadde ikke penger til å betale for sendetid på TV. Det er derfor de var avhengige av andre plattformer, sier Ghazayel.
Han mener sosiale medier følgelig aldri har vært viktigere, og at det ble tatt i bruk både av uavhengige kandidater og uavhengige medier.
Den libanesiske presse- og ytringsfrihetsorganisasjon The Maharat Foundation gjennomfører månedlige undersøkelser om effekten av å bruke sosiale medier, og prosjektleder Layal Bahnman bekrefter Ghazayels inntrykk.
– Flere journalister bruker Twitter for å oppdatere sine følgere om nyhetssituasjonen, sier Bahnman.
Hun er likevel klar på at alle kandidater skulle blitt dekket på TV.
– Libanesisk lovverk krever lik sendetid for alle, bemerker hun.
Les også: Eliten styrer libanesiske medier
Kritiserte de etablerte mediene
Ghazayel har også sett nærmere på selve valgdekningen. Han forklarer at de etablerte mediene hadde en kritisk holdning til de uavhengige kandidatene.
– De etablerte mediene hadde egne meninger om de ulike kandidatene, spesielt synspunkter om de nye uavhengige kandidatene, sier han.
Han legger til at de uavhengige mediene kritiserte de etablerte mediene for å være for partiske. Det kan ha med de uavhengige plattformenes bakgrunn, forklarer han.
– De uavhengige mediene har vokst frem de siste årene, som et resultat av protestene mot myndighetene i 2019, sier han.
Megaphone News og Daraj er to av de mer kjente uavhengige plattformene i Libanon.