Sparetips Appen som redder mat og lommeboka
Overskuddsmat blir mer populært. Prisstigning i samfunnet gjør at flere finner alternative løsninger.
I en tid der matprisene er rekordhøye og de fleste har mindre penger å bruke, har det blitt et større fokus på å handle billig for å spare der man kan. Selskapet "TooGoodToGo" er en av de største aktørene i denne kategorien. Selskapet har en app man kan laste ned på smarttelefoner. Via appen finner man ulike butikker, restauranter og cafeer som legger ut sine overskuddsvarer til en brøkdel av den opprinnelige prisen.
Noen av de som benytter seg av dette tilbudet er Kaci Kiyani (22), Rahmo Hamud (21) og Gabriel Gebreselase (21). De forteller at de i det siste har brukt appen veldig ofte. Selv om de har visst om appen lenge, er det ikke før i det siste at de har aktivt brukt den.
– Man får så masse mat for pengene. Det varer lenge, og kan ofte bli mellommåltid eller hele måltid i noen dager. Det kommer godt med, særlig nå som alt har blitt så dyrt, sier Gebreselase.
De tre vennene mistenker at de ikke er de eneste som har begynt å bruke appen oftere. De forteller at når deltakende restauanter og cafeer legger ut posene for salg, blir det som regel utsolgt på veldig kort tid.
– De fleste plassene legger ut forundringsposene på et eget bestemt tidspunkt hver dag. Jeg vet når favorittstedene mine pleier å legge ut forundringsposene for salg, og da sitter jeg klar og "refresher" appen slik at jeg får kjøpt før det blir utsolgt, forteller Kiyani.
Stør økning i antall brukere
Daglig leder i TooGoodToGo Johan Ingemarsson er begeistret over at konseptet har fått så mye oppmerksomhet. Han forteller at de har hatt rekordstor interesse i de siste månedene.
– Rundt 274.800 poser ble solgt i september, en økning på rundt 23 prosent fra samme periode ifjor. Vi hadde også rekordmange nedlastninger i september, da 48.624 nye lastet ned appen.
Ingemarsson tror økt bevissthet rundt matsvinn og store prisstigninger i samfunnet er en av de viktigste årsakene til deres rekordhøye engasjement. Han peker også på at de har bygget seg opp et solid kundegrunnlag opp gjennom, særlig det siste året.
– Vi har aldri før opplevd en slik pågang i appen som vi har gjort de siste to månedene. Det er selvfølgelig umulig å si helt sikkert, men det virker som om det har sammenheng med de stigende prisene, spesielt på mat.
TikTok har popularisert konseptet
De tre vennene tror også at TikTok har vært med på å øke interessen rundt TooGoodToGo.
– Det har blitt en trend på TikTok å lage en "TooGoodToGo-haul" der folk viser frem hva de får i forundringsposene sine. Det er spennende å følge med på, og man får lyst til å prøve det selv, forteller Gabreselase.
Gjengen forteller at de har begynt å reservere forundringsposer ofte, opptil fire ganger i løpet av en uke.
– Det har nesten blitt en "obsession". På mange måter er det litt som å spille i lotto, man vet aldri hva man får. Spenningen gjør at det blir som en julestrømpe, forteller Kiyani.
Man vet ikke hva man får
Leder Ingemarsson sier at de har veldig høy kundetilfredshet, men at når de først får klager, angår det posens innhold. Man vet nemlig aldri nøyaktig hva man får i posen.
– Når du kjøper en forundringspose i Too Good To Go-appen vet du aldri nøyaktig hva du får, fordi den typisk inneholder det som er til overs før stengetid. Det er slik vi gjør det enkelt for butikken eller spisestedet å redusere matsvinnet. Det kan derfor være du får noe du ikke tåler eller liker i posen. Slike klager ser vi en del av, forteller Ingemarsson.
– Jeg håper ikke posen inneholder noe med svin siden jeg ikke spiser det. Det hadde vært dumt å måtte kaste maten jeg har reddet, sier Hamud.