KI og kunnskap konferanse: dette tenker lærerne
Tirsdag 26 november var det konferanse om Kunstig Intelligens på fakultetet for lærerutdanning og internasjonale studier. Lærere fortalte hvordan de har tatt med KI inn i skolen.
Nina Eriksdatter og Martin Haldorsen har vært del av det digitale veilednings-teamet i Osloskolen i ett år og er lektorer på Ris ungdomsskole. De fortalte om lærerne i Osloskolen som jobber mot å lære elevene å bruke KI på en trygg måte.
– Hvis vi lærer elevene hvordan de bruker KI riktig, er det større sjanse for at de også gjør det når vi ikke henger over skulderen deres, sier Haldorsen.
Han forklarer at lærerne i Osloskolen gir elevene forståelse om kunstig intelligens på flere måter, blant annet igjennom Osloskolen sin egen KI løsning. De distribuerer egne KI-botter som er hjelpemidler til elevene i timene, eller som en del av undervisningsopplegget i timen. Hensikten med dette er at alle elevene skal få tilgang til like KI-systemer, så alle får muligheten til å lære om KI.
– Vi kan ikke forvente at elevene skal klare å lære seg å håndtere den utrolig vanskelige teknologien som KI er, uten at de får teste det selv, legger Haldorsen til.
Legger vekt på læring
Til tross for mye innføring i bruk av KI i skolen ser Haldorsen og Eriksdatter utfordringer med den økende bruken av kunstig intelligens. De forteller at de skumleste er risikoen for tapt læring.
Nina Eriksdatter fortalte at de derfor legger vekt på hva elevene skal lære fremfor hva de skal gjøre. Hun sier at dersom elevene får beskjed om å gjøre en spesifikk oppgave er det enkelt å la KI gjøre den for dem. Istedenfor gir hun beskjed om at de skal lære noe spesifikt.
Frigjør tid
– Vi skal ikke bruke KI for å skrive fortere eller bli fortere ferdig. Vi skal bruke KI til å komme raskere til den tingen vi skal trene på, sier Haldorsen.
Han forklarer videre at dersom elevene skal øve på å skrive en innledning, går det fint å få KI til å skrive en hoveddel som eleven kan basere innledningen på. Hvis øvelsen er å komme på hva innledningen og hoveddelen skal handle om selv, så skal ikke KI brukes til det.
Ved å bruke KI på denne måten kan elevene komme fortere i gang med det som er temaet for undervisningen, forklarer Eriksdatter.
Eriksdatter forteller at den forløpige oppskruften på suksess er å være veldig tydelig på hvordan KI skal brukes i faget og i den enkelte time.
– Vi lærere kan ikke tenke at "hvis jeg ikke snakker om KI i faget mitt, vil ikke elevene bruke det", for det gjør de, avslutter Haldorsen.