Fotballdraktens motecomeback
Joakim Neergård er en av mange som elsker fotballdrakter. Noe som startet som et forsøk på å tømme klesskapet har nå blitt til en butikk i Bergen sentrum og internasjonale innkjøpsreiser. Er fotballdrakten som moteplagg virkelig her for fullt?
En økende interesse for fotballdrakter
Fire bergensere og rundt 400 fotballdrakter tok toget til Oslo denne helgen for å fylle Mike's Corner. Joakim Neergård og teamet fra Fotballdraktbutikken i Bergen hadde pop-up-butikk med brukte fotballdrakter på bodegaen i Oslobukta. Neergård og Sindre Sælen Lundberg begynte å selge drakter fra egen samling i 2021, og siden det har handlingen og salget vokst for hvert år. I sommer nådde det punktet at de åpnet en eget butikk i Bergen sentrum.
Dette var ikke deres første gang i Oslo for å selge drakter.
– Vi hadde en pop-up på Oslo Camping før sommeren i år, og det gikk så bra at vi tenkte å prøve igjen i år, sier Neergård.
Denne helgen avholdt også Oslobaserte ShoeGems en pop-up-butikk på Carls. Neergård sier at han har merket økt interesse i fotballdrakter de siste årene. Han forteller at alle fra fotballuinteresserte studenter som skal på temafest til foreldre med barn kommer innom butikken for å kjøpte fotballdrakter.
Fotballdrakten som moteplagg?
– Man trenger ikke lenger være fotballinteressert for å gå med drakter, da de har mye farger og mønstre, som gjør at de kan være statement pieces, la Neergård til. Han viste frem mange gamle drakter fra 1990-tallet med sterke farger, øyefangende mønstre og prislapper på flere tusen kroner.
Eivind Aarre, tidligere drifter av Draktbloggen, er enig med Neergård. Han viser til frihet og kreativitet med mønstre på 90-tallet som en grunn til at draktene fra den tiden er så ettertraktede. Mye av designfilosofien mener han er synlige i de moderne draktene.
– Designmessig, pleier det å gå i bølger. Nå handler det om å ha mest mulig mønster på draktene. Et eksempel på dette er Nigeria sin berømte hjemmedrakt fra 2018, sa Aarre.
Både Neergård og Aarre kunne understreker innflytelse fra kjente rappere og andre musikere. Aarre forteller at kjendisers synlighet på sosiale medier gjør at plaggene deres blir mer synlige enn noensinne før.
– Jeg føler det begynte med amerikanske rappere som begynte å gå med fotballdrakter, som gjorde det litt mer populært. Det virket ofte å være nesten helt tilfeldige drakter, fordi de ikke har den samme relasjonen til fotballkultur som artister fra Europa, sa Neergård.
Ingen ende i siktet
Hverken Aarre eller Neergaard spår en ende til interessen for fotballdrakter med det første. Aarre forteller om mange butikker som selger brukte drakter, fra de mindre i hjembyen Stavanger, til internasjonale megabedrifter som Classic Football Shirts som reiser verden rundt for å selge drakter.
– Jeg tror det er en trend som er kommet for å bli. Ting går ofte i bølgedaler, men det kommer alltid til å være samlere, fotballinteresserte voksne og barn. Tilgjengeligheten nå hjelper nok på populariteten, sier Neergård.