Vestlisletta er nå universitetsbarnehage: – Et likeverdig partnerskap
I oktober i år ble Vestlisletta barnehage universitetsbarnehage i samarbeid med OsloMet storbyuniversitet. – Vårt felles mål er at barn skal få det beste barnehagetilbudet, sier ansvarlig for ordningen, Inger Marie Lindboe.
Vestlisletta på Stovner har lang tradisjon med å være praksisbarnehage for studenter ved barnehagelærerutdanningen på OsloMet. Etter initiativ fra bestyrer Ellen Lindberg søkte de i år om å også bli universitetsbarnehage. De er nå en av ni universitetsbarnehager i partnerskap med OsloMet, og er allerede godt i gang med samarbeidet.
– Senere denne uken skal jeg og en pedagogisk leder fra barnehagen holde forelesning for studenter i videreutdanning på barnehagelærerutdanningen, forteller Lindberg.
Hun håper at samarbeidet vil bidra til utvikling av gode løsninger på utfordringer barnehagen møter.
– Ved at vi deler våre erfaringer, og universitetet bruker det til forskning eller fagutvikling, vil det styrke kvaliteten på barnehagetilbudet, sier hun.
– Et godt eksempel
Inger Marie Lindboe jobber på OsloMet. Hun er studieleder for forskning og utviklingsarbeid på institutt for barnehagelærerutdanningen. I tillegg har hun spesielt ansvar for universitetsbarnehagene.
– Universitetsbarnehageordningen er utviklet for å styrke kvalitet både i utdanningen, praksisfeltet og i barnehagene, sier hun. Ordningen ble iverksatt i 2019 etter et innovasjonsprosjekt fra 2016-2020.
Ordningen innebærer et samarbeid mellom universiteter og barnehager i forsknings- og utviklingsprosjekter.
– Det styrker både fagkompetansen til universitetet og de ansatte i barnehagene, sier hun.
Et av prosjektene de har jobbet med er «praksisbarnehagenettverk». Det vil si at universitetsbarnehagene har ansvaret for å lage et nettverk for alle praksislærerne i barnehagene i geografisk nærhet til universitetsbarnehagen. Dette for å skape en møteplass for praksislærerne slik at de kan utveksle erfaringer, lære av hverandre, og dermed styrke kvaliteten for studentene på OsloMet, forteller Lindboe.
– Universitetsbarnehagene skal kunne stille som et godt eksempel og skape ringer i vannet med sin gode praksis, sier hun.
En mulighet til å påvirke
Camilla Hansen er pedagogisk leder på Vestlisletta barnehage.
– Den største endringen blir nok muligheten til å kunne påvirke utdanningen, sier hun. Hun har jobbet som barnehagelærer i 30 år, og har vært veileder for studenter siden 2005.
Hansen har vært med i ett møte med de andre universitetsbarnehagene og forteller om fordelen med å kunne dele sine erfaringer med praksislærere fra andre barnehager.
– Vi snakket blant annet om hvordan man skal møte studentene i veiledning, maktbalanse, samspill og relasjoner. Det er fint å dele opplevelser og reflektere over sin egen rolle, sier hun.
I likhet med Lindboe fra OsloMet er både Lindberg og Hansen enige i at utveksling av erfaringer blant praksislærere er en måte å kvalitetssikre praksisperioden for studentene.
– Lærerikt og hyggelig
Henrietta Owusu går i andre klasse på barnehagelærerutdanningen ved OsloMet, og er i praksis på Vestlisletta barnehage.
– De har tatt meg veldig godt i mot her. Jeg har allerede lært mye, blant annet om hvordan å være trygg rundt barna, sier hun.
Hun mener at praksis er en viktig del av utdanningen for å få en bedre forståelse av yrket hun skal inn i. Henrietta tror hun har valgt et fremtidssikkert yrke.
– Det kommer alltid til å være behov for barnehagelærere.
Et felles mål
På OsloMet forteller Lindboe at universitetet har samarbeidet med praksisbarnehager i mange år, men at den nye ordningen i større grad handler om å lære av hverandre.
– De som har jobbet mange år i barnehage, men ikke nødvendigvis har en utdanning, har en annen kunnskap enn det vi kan tilby på studiet, sier hun og legger til:
– Det er viktig å anerkjenne ulike former for kunnskap. Nøkkelordet i denne ordningen er «likeverdig partnerskap».
Lindboe understreker at samarbeidet i bunn og grunn handler om én ting.
– Vi har forskjellige roller. De arbeider med barna og vi arbeider med studentene. Men vi har likevel et felles mål: Barn skal ha det beste barnehagetilbudet.