Vestlisletta er nå universitetsbarnehage: – Et likeverdig partnerskap

I oktober i år ble Vestlisletta barnehage universitetsbarnehage i samarbeid med OsloMet storbyuniversitet. – Vårt felles mål er at barn skal få det beste barnehagetilbudet, sier ansvarlig for ordningen, Inger Marie Lindboe.

Foran Vestlisletta barnehage

Siden oktober har Vestlisletta vært universitetsbarnehage. Henrietta Owusu er student, og trives i praksis ved barnehagen. 

Vestlisletta på Stovner har lang tradisjon med å være praksisbarnehage for studenter ved barnehagelærerutdanningen på OsloMet. Etter initiativ fra bestyrer Ellen Lindberg søkte de i år om å også bli universitetsbarnehage. De er nå en av ni universitetsbarnehager i partnerskap med OsloMet, og er allerede godt i gang med samarbeidet. 

– Senere denne uken skal jeg og en pedagogisk leder fra barnehagen holde forelesning for studenter i videreutdanning på barnehagelærerutdanningen, forteller Lindberg. 

Hun håper at samarbeidet vil bidra til utvikling av gode løsninger på utfordringer barnehagen møter. 

– Ved at vi deler våre erfaringer, og universitetet bruker det til forskning eller fagutvikling, vil det styrke kvaliteten på barnehagetilbudet, sier hun. 

Bestyrer Ellen Lindberg på kontoret sitt
Bestyrer Ellen Lindberg forbereder seg til forelesning på OsloMet.

– Et godt eksempel

Inger Marie Lindboe jobber på OsloMet. Hun er studieleder for forskning og utviklingsarbeid på institutt for barnehagelærerutdanningen. I tillegg har hun spesielt ansvar for universitetsbarnehagene.

– Universitetsbarnehageordningen er utviklet for å styrke kvalitet både i utdanningen, praksisfeltet og i barnehagene, sier hun. Ordningen ble iverksatt i 2019 etter et innovasjonsprosjekt fra 2016-2020.

Ordningen innebærer et samarbeid mellom universiteter og barnehager i forsknings- og utviklingsprosjekter.

– Det styrker både fagkompetansen til universitetet og de ansatte i barnehagene, sier hun. 

Et av prosjektene de har jobbet med er «praksisbarnehagenettverk». Det vil si at universitetsbarnehagene har ansvaret for å lage et nettverk for alle praksislærerne i barnehagene i geografisk nærhet til universitetsbarnehagen. Dette for å skape en møteplass for praksislærerne slik at de kan utveksle erfaringer, lære av hverandre, og dermed styrke kvaliteten for studentene på OsloMet, forteller Lindboe.

– Universitetsbarnehagene skal kunne stille som et godt eksempel og skape ringer i vannet med sin gode praksis, sier hun. 

Utenfor P42 på Oslomet
I P42 på OsloMet sitter instituttledelsen for barnehagelærerutdanningen.

En mulighet til å påvirke

Camilla Hansen er pedagogisk leder på Vestlisletta barnehage.  

– Den største endringen blir nok muligheten til å kunne påvirke utdanningen, sier hun. Hun har jobbet som barnehagelærer i 30 år, og har vært veileder for studenter siden 2005.

Hansen har vært med i ett møte med de andre universitetsbarnehagene og forteller om fordelen med å kunne dele sine erfaringer med praksislærere fra andre barnehager. 

– Vi snakket blant annet om hvordan man skal møte studentene i veiledning, maktbalanse, samspill og relasjoner. Det er fint å dele opplevelser og reflektere over sin egen rolle, sier hun. 

I likhet med Lindboe fra OsloMet er både Lindberg og Hansen enige i at utveksling av erfaringer blant praksislærere er en måte å kvalitetssikre praksisperioden for studentene.

Bestyrer, pedagogisk leder og student foran Vestlisletta barnehage
Bestyrer Ellen Lindberg, pedagogisk leder Camilla Hansen og student Henrietta Owusu foran Vestlisletta barnehage. Barnehagen har siden oktober kunnet smykke seg med det gule skiltet med skriften «universitetsbarnehage».

– Lærerikt og hyggelig

Henrietta Owusu går i andre klasse på barnehagelærerutdanningen ved OsloMet, og er i praksis på Vestlisletta barnehage.

– De har tatt meg veldig godt i mot her. Jeg har allerede lært mye, blant annet om hvordan å være trygg rundt barna, sier hun. 

Hun mener at praksis er en viktig del av utdanningen for å få en bedre forståelse av yrket hun skal inn i. Henrietta tror hun har valgt et fremtidssikkert yrke.

– Det kommer alltid til å være behov for barnehagelærere.

Et felles mål

På OsloMet forteller Lindboe at universitetet har samarbeidet med praksisbarnehager i mange år, men at den nye ordningen i større grad handler om å lære av hverandre.

– De som har jobbet mange år i barnehage, men ikke nødvendigvis har en utdanning, har en annen kunnskap enn det vi kan tilby på studiet, sier hun og legger til:

– Det er viktig å anerkjenne ulike former for kunnskap. Nøkkelordet i denne ordningen er «likeverdig partnerskap». 

Lindboe understreker at samarbeidet i bunn og grunn handler om én ting. 

– Vi har forskjellige roller. De arbeider med barna og vi arbeider med studentene. Men vi har likevel et felles mål: Barn skal ha det beste barnehagetilbudet.