Kunsten som gir nytt liv

Jannik Abels utstilling på Kunstnernes Hus er skapt for å forene mennesker i en turbulent tid.

En stor sal er full av mennesker, og kvister henger fra taket

Inne i venstre overlyssal: Jannik Abel har bearbeidet alle gjenstandene alene. Et fysisk krevende arbeid.

Fredag 10. januar åpnet Kunstnernes Hus kalenderåret med utstillingen «Back to the Land». Alt materialet kunstneren har brukt, er sanket i skogen og bearbeidet med sag, øks eller kniv. Kunstverkene vil, som mennesker, en dag bli til jord.

Kontakt med kunsten

I løpet av ett år arbeidet kunstner Jannik Abel (51) med røtter, grener, stubber og dyrebein for å fylle de to overlyssalene i Kunstnernes Hus.

Det ene rommet inneholder flere hundre objekter som ligner på stiger. I kunsten har stigen lenge symbolisert sjelens reise fra jorden til himmelriket, og Abel begynte å lage disse stigene til ære for sin far. Med stiger opp langs veggene, skåret tømmer liggende på gulvet og grener hengende fra taket, ønsker Abel å skape et rom for sorg og refleksjon.

Inne i et galleri ser noen på greiner som er kappet i
De stigene som ikke forblir kunstverk, blir til ved eller jord. Foto: Jesper Olausson

I det andre rommet ligger det strødd over 400 potetlignende gjenstander av alle norske treslag. Her oppfordrer kunstneren publikum til å berøre, lukte på og flytte gjenstandene.

– Dette er fellesskapets prosjekt. Publikum skal fullføre kunsten, sier Abel.

Kunstneren sier videre at det som blir laget, lages for et publikum som ønsker å oppleve kunsten fremfor å kun observere den.

Å gjenforenes

Abel utviklet utstillingen i en tid preget av krig og konflikt. Kloden opplevde også sitt varmeste år noensinne. «Back to the Land» vil gjenforene publikum med naturens kraft og sårbarhet, ved å skrelle av materialets ytre lag. Da får besøkende et innblikk i naturens ukjente og usynlige kjerne. Tittelen refererer også til bevegelsen «Land Back» som fokuserer på å returnere landområder til urbefolkningen.

Mennesker som holder i kunstkastanjer av tre
Se, men ikke røre. Foto: Jesper Olausson

Det viktigste for kunstneren er ikke hva kunstverket blir, men tanken og arbeidet bak det.

– Det er en gammel tradisjon å bruke håndverk for å håndtere. Det er en utrolig viktig del å prosessere med kroppen og ikke bare med tankene, sier Abel.

Bærekraft og fellesskap

Abel vektlegger bærekraft i kunstnerskapet sitt.

– Jeg kan ikke lage ting som ikke blir til jord. På den måten kan man være en del av løsningen, sier Abel, som vil skape en motvekt til overforbruket i samfunnet i stedet for å bare kommentere det.

En person i sort ser takknemlig ut
Jannik Abel stiller som regel ut i skogen, men i 2025 tar hun kunsten med inn. Foto: Jesper Olausson

Selv transporten av kunstverkene fra studioet på Nesodden til Kunstnernes Hus skulle foregå på en bærekraftig måte. Først ble kunstverkene fraktet med båt til Honnørbrygga i Oslo, så ble kunsten båret på skuldrene til 150 frivillige mennesker gjennom Oslos gater.

– Vi lagde et arrangement, og det kom folk i alle aldre, sier Abel. Hvis ingen hadde dukket opp, måtte Abel og de ansatte på Kunstnernes Hus bære alt selv, og det ville blitt en god del turer frem og tilbake.

En av dem som hjalp til, er Mari Holo (45).

– Det var spesielt morsomt å se alle forbipasserende som lurte på hva vi holdt på med, sier hun.

Holo forteller at de ble møtt med positive reaksjoner fra de nysgjerrige, da de fikk vite at det handlet om et kunstprosjekt.

På gulvet ligger en tømmerstokk med flere hugg i seg
Noen stiger er mer solide enn andre. Dette har opptatt tankene til kunstneren det siste året. Foto: Jesper Olausson

– Jeg oppsøker selv kunst hver dag, nettopp for å bearbeide hverdagen, sier Holo.

Kunst for alle

Lokalene til Kunstnernes Hus er stappfulle av skuelystne på åpningskvelden. Journalen møter Lovisa Mokrosinski-Hoel (27), som er kjent med kunstnerskapet til Jannik Abel fra før. Hun mener at Abels kunst er mye mer inkluderende for et publikum som ikke har noe særlig relasjon til kunst.

En dame ser ned på en trekloss i hendene sine
Lovisa Mokrosinski-Hoel er med på å oppfylle Abels ønske. Foto: Jesper Olausson

– Kunst man kan ta og kjenne på, snakker mer til deg enn kunst man ikke kan ta på. Ved å føle, lukte og berøre, kobler man sansene til selve opplevelsen, sier hun.

– Det er kanskje ikke så mye å forstå ved selve gjenstandene. Det er mer de intuitive inntrykkene som betyr noe, legger Mokrosinski-Hoel til.

Flere kastanjer ligger på gulvet med en folkemengde i horisonten
De varierer i vekt, størrelse og utseende. Noen er mer sårbare enn andre. Foto: Jesper Olausson

Gjennom hele utstillingsperioden arrangeres det samtaler med Jannik Abel, andre kunstnere, aktivister og debattanter. Her vil temaer som kunstens rolle i samtiden, miljøkriser og konflikten i Palestina diskuteres, og de inviterer publikum til å bli med i samtalene.

– Vi ønsker å høre stemmer vi ikke har hørt, sier Abel.

 «Back to the Land» står frem til 9. mars 2025.