Derfor blir det trafikkaos om vinteren
Hver vinter skaper snøfallet kaos i Oslo, her er årsakene.
– I Oslo er en av de største utfordringene å finne steder å gjøre av snøen. Det er ikke mulig eller hensiktsmessig å kjøre bort all snøen til deponier. Spesielt i snørike vintre, sier veisjef i Bymiljøetaten, Joakim Hjertrum.
Han forteller at de jobber med å utvide deponikapasiteten, men at de ønsker å håndtere mest mulig av snøen lokalt. Det vil si å brøyte og frese ut til sidearealer, og la snøen smelte der.
– Det er mest effektivt, og også det mest miljøvennlige. I mangel på andre arealer kan det bety fresing av snø inn i private hager. Vi vil alltid prøve å unngå å brøyte snø inn på private eiendommer, men vi må prioritere trafikksikkerhet og framkommelighet. Hvis vi har brøytet snø inn på en eiendom, ber vi om at den ikke flyttes ut igjen på fortauet eller ut i kjørebanen. På denne måten sikrer vi enklere forhold for fotgjengere og bilister.
Hjertrum peker på flere grunner til at det blir trafikkaos:
– Det som ofte skjer er at folk ikke har skiftet til vinterdekk når det første snøfallet kommer. Da blir det fort kaos. Noen ganger opplever vi at strø- og måkebilene ikke kommer frem fordi biler på sommerdekk står på tvers i veibanen. Noen ganger er også folk litt optimistiske og tar fart for å kjøre over brøytekanter og setter seg fast.
– Vi ser også at folk kjører litt saktere og holder litt lengre avstand mellom biler når det snør. Dette medfører at trafikkavviklingen går litt tregere enn normalt, og da blir det raskere kø og utfordringer.
Hjertrum sier det blir mindre plass til folk, sykler, busser og biler på vinteren. Dette er fordi snøen ofte ikke kan brøytes ut av veien, men blir liggende i veikanten. Dette gir mindre plass på veiene, noe som endrer trafikkflyten og skaper køer.
– På dager hvor det snør mye er det bra om flest mulig lar bilen stå, slik at det blir minst mulig kaos på veiene. Jo mer kø det blir på veiene, jo større sjanse er det for at brøytemannskapene også havner i de samme køene og ikke får gjort jobben sin.
Han forklarer at tiden på døgnet snøen kommer også er avgjørende for om det blir kaos eller ikke.
– Et snøfall om kvelden gir oftest mindre trafikkforstyrrelser fordi det er færre biler på veien. Snøfall tett opptil rushtidene er minst gunstig. Beredskap og uttrykningstider er de samme hele døgnet, men det er antall kjøretøy på veinettet som skaper utfordringene.
På bymiljøetatens meldetjeneste, bymelding.no, kan du melde inn klager på dårlig brøyting eller glatte fortau direkte til entreprenørene.
– Vit at det går sakte, men alle kommer frem.
– I Oslo er det mange trafikanter, og alle har hver sin grunn til å være på veien. Dette, i kombinasjon med dårlig vær og føre, gjør at trafikken kommer seinere i gang, som igjen gjør at ting tar tid.
Det sier Petter Looy Nielsen. Han jobber i Statens Vegvesen som byggleder for driftskontrakten for riksveiene i Oslo.
– Under brøyting på riksveiene brukes det ofte stort og tungt materiell. Disse kjøretøyene brøyter veiens fulle bredde, og har ikke lov til å kjøre fortere enn 40km/t. Dette kan skape kø etter brøytebilene, men det øker fremkommeligheten og trafikksikkerheten for trafikantene.
Han forklarer at fremkommeligheten på tyngre kjøretøy også kan være et problem, fordi de har større problemer med igangsetting av kjøretøyet ved full stans i kø under snøvær.
Her kan du lese om sikker vinterkjøring.
Nielsen forteller at de av og til ikke møter forståelse for hvorfor de brøyter veien, og understreker at folk må ta hensyn til brøytemannskapene.
– De er ute på veien for oss alle, legger han til. Riktignok har forståelsen blitt bedre, men det er fortsatt mer å gå på. Alle må være flinke til å vise hensyn til hverandre. Vit at det går sakte, men alle kommer frem.