Cookie-bølgen skyller over Norge
Cookies er ikke lenger bare småkaker. Det siste året har det florert med cookieinnhold på sosiale medier, og trenden ser ikke ut til å avta. Bakeinfluenser Anniken Bævre (24) åpner nå en pop-up-butikk i Bjørvika, der hun skal selge cookies i starten av juni.
Med 3,2 millioner innlegg under #cookies, tar bakevaren over skjermer over hele verden. Trenden med å selge cookies tar av i Norge, og Anniken Bævre tror den er her for å bli.
—Jeg tror det har blitt en trend så fort fordi de har hatt det i utlandet og da vil vi også ha det, mener Bævre.
Bævre deltok på NRK-programmet Bakemesterskapet i 2023, og kom på andreplass. Siden deltagelsen, har hun postet oppskrifter på sosiale medier og har nå bygd seg opp en følgerskare på over 50 000.
Millba AS sine Aunt Mabel’s cookies har vært på markedet i norske dagligvarebutikker i en årrekke. Siden 1999 har bedriften produsert og solgt muffins, cookies og andre småkaker under varemerket Aunt Mabel’s.
Bernt Ove Søvik, administrerende direktør i Millba AS, mener det er mange ulike aktører som har utviklet gode cookie–produkter, og at det har bidratt til en hyggelig markedsutvikling. Dette er noe bedriften merker.
—Vi har god tro på at cookies ikke er en trend, men en varekategori som vil vokse videre så lenge det utvikles nye og spennende produkter i kategorien, skriver Søvik.

Tidligere i april 2025, hadde den amerikanske franchise- og bakekjeden Crumbl Cookies, et samarbeid med den kjente Kardashian-Jenner familien. Sammen lanserte de en rekke limited-edition cookies inspirert av familiens medlemmer.
—Man får mange spørsmål om de og de som gjør det og det, men det er viktig å tenke på hvilke veier som blir banet opp, mener Anniken Bævre.
Anniken skryter av sine matinfluenserkollegaer Ida Gran Jansen og Mathea Bjørndalen. Hun forteller om Gran Jansen sitt fotfeste i matinfluenserverden og trekker frem Bjørndalens bolle-pop-up suksess fra tidligere på våren.
Anniken ser på samarbeidet mellom Crumbl Cookies og Kardashian-Jenner-familien som noe spennende og kult.
—Det er jo ikke sånn at det ikke er plass til noen fordi den familien tar over Crumbl. Jeg syns det er kjempegøy at Crumbl Cookies bare: «Vi har Kardashians.»
24-åringen har jobbet på bakeri i flere år og har tatt hånd om kunder før. Hun føler seg rustet fram til åpningsdatoen om noen få uker. Bævre skal være til stede under hele åpningstiden og setter fokus på at de besøkende skal føle seg sett.
—Jeg teller ikke suksessen min i hvor mange som kommer, men at jeg klarer å gjennomføre pop-upen på en bra måte, og at alle som drar derfra er fornøyde, forteller Anniken.