Frp med målrettet valgmelding mot unge menn

Tidlig mandag morgen sendte Frp ut en tekstmelding til over 450.000 unge velgere, 415.000 av de var unge menn i alderen mellom 18 og 45 år gamle, skriver VG.

Melding fra FrP

Mandag morgen sendte FrP ut en melding som oppfordret et bevisst publikum om å stemme på dem. 

Gina Merethe Johnsen er 3. varamedlem i Frps sentralstyre, og har få ting hun vil uttale seg på når det gjelder meldingen.

– Vi har valgt å sende meldingen til denne spesifikke målgruppen fordi vi vet at vi har stor oppslutning der.

Gina har ikke pratet med resten av partiet enda, og snakker ut ifra seg selv som enkeltmedlem i Frp.

– Det er jo mange av de som vi har sendt melding til i den aldersgruppen som ikke har stemt enda, eller som venter med å stemme. Meningsmålingene kan jo ta feil, siden mange ikke forhåndsstemmer, spesielt de unge. Meldingen fungerer som en siste oppfordring fra oss.

Flere av de som mottok meldingen, har uttalt seg i mediene om at de har reservert seg fra reklame. De ser på meldingen som invaderende. Gina har fått med seg diskusjonen, men ser ingen grunn til at dette skal være feil.

Ønsker ikke å svare på prisspørsmål

MDG gjorde noe lignende i slutten av august, der de sendte ut en melding til 200.000 potensielle velgere. De har vært åpne om hva dette kostet, og sier til Nettavisen at de brukte cirka 400.000 på kampanjen. Frp har ikke valgt og svare på samme spørsmål.

— Dette er ikke noe som er ønskelig å svare på, sentralt hold har allerde uttalt seg om dette.

Gina legger også til at hun ikke skjønner hvorfor prisen skal være intressant.

Ass. generalsekretær i Fremskrittspartiet, Helge Fossum, skriver dette til Journalen gjennom en meldingsutveksling.

– Vi står ovenfor et viktig valg, der det kan ha avgjørende betydning at folk stemmer. Vi ønsker å minne folk på at i dag er siste muligheten, og hvis folk vil ha vår politikk for mer frihet, trygghet, omsorg og økonomisk handlefrihet må man stemme Frp.

Videre legger han til at det ikke er naturlig å gå inn på forretningsmessige avtaler. Men de viser til at det er Selekt Markedsdata AS (Iper) som står for utsendelsen.

– Hadde ikke påvirket stemmen min

En av de som fikk denne meldingen er Fredrik Raknes Lillejord (22). Han reagerer på at han som er folkeregistrert i Bergen, fikk denne meldingen på valgdagen.

Fredrik Raknes Lillejord (22) fikk meldingen fra FrP, men brydde seg lite om innholdet.

– Jeg er fra Bergen, så jeg har måttet forhåndsstemme.

Fredrik tror ikke at en slik melding på valgdagen har en så stor påvirkning.

– Alle partiene sier jo "stem på meg", så jeg bryr meg ikke så mye om hvilke partier som sier det.