Gamle Munch: Byrådet vil selge, lokalmiljøet vil bevare

I budsjettforslaget for Oslo kommune 2026 foreslår Byrådet å selge Gamle Munch på Tøyen. Dette har fått lokalmiljøet til å reagere.

Ole Pedersen står utenfor kafeen på Gamle Munch.

Sosial entreprenør Ole Pedersen utenfor kafeen på Gamle Munch. 

#komførdeterforsent er taggen som pryder Gamle Munchs nettside nå for tiden. Siste dag for utstillinger er 12. desember. Om byrådet får gjennomslag vil dørene stenge for godt 31. desember, og pilotprosjektet på Gamle Munch vil ikke finansieres videre.

I over 60 år har bygget stått som et kultursymbol på Tøyen, men de siste fire årene har vært preget av usikkerhet rundt byggets videre skjebne.

Informasjonsskjermen ved inngangen til Gamle Munch annonserer avslutningen av pilotprosjektet.
Informasjonsskjermen ved inngangen til Gamle Munchmuseet.

Lokalmiljøet reagerer

I etterkant av byrådets forslag om å selge bygget, reagerte lokalmiljøet. Underskriftskampanjen "Stopp salget av Gamle Munch" fikk over to tusen underskrifter, og det ble arrangert en markering mot salget 15. november.

Ole Pedersen startet underskriftskampanjen og er en av dem som stiller seg kritisk til salget. Han er daglig leder for Nedenfra Ideelt AS og styremedlem i Tøyen Unlimited, som driver med sosialt entreprenørskap.

Han er også styreleder i XmunchX, en forening skapt av flere aktører på Gamle Munch for å utvikle det gamle Munchmuseet som en kunst-, kultur- og aktivitetsbasert arena.

Pedersen mener at salget vil ha konsekvenser for aktørene i bygget og for lokalmiljøet.

– Den første konsekvensen er at bygget stenges, noe som betyr at det er flere aktører som står uten lokaler, og sånn sett ikke har noen steder å tilby aktivitetene sine.

– Det har utviklet seg et miljø her der det skjer mange gode samarbeid og synergier på tvers, og det har vi opplevd på både besøkende og frivillige, sier han.

Faktaboks:
  • Gamle Munchmuseet på Tøyen stod ferdig i 1963.
  • Kunstsamlingen ble flyttet til det nye museet på Bjørvika, mens fremtiden til Gamle Munch fortsatt var uavklart.
  • Fra 2022-2025 ble det iverksatt et pilotprosjekt i bygget som skulle fremme kunst- og kulturtilbud i nabolaget.
  • Fra dette prosjektet har det vokst frem et stort nettverk av aktører og frivillige.
  • I september foreslo Byrådet å selge Gamle Munch i budsjettforslaget for Oslo kommune 2026.

Andre fra Tøyen Unlimited har også uttalt seg om saken, det kan du lese her.

Pedersen mener at effektene av pilotprosjektet ikke har blitt vurdert før beslutningen om å selge ble fattet.

– Det er forskjell på en pilot og et midlertidig tiltak. Et midlertidig tiltak tilsier en start- og sluttdato, mens i en pilot så skal man prøve ut noe og så gjøre en vurdering for å se om piloten er noe man skal videreføre eller avslutte. Det elementet har vært helt fraværende her, forklarer han.

Byrådet legger til grunn for salget at det fortsatt skal være utadrettet kunst- og kulturtilbud i bygget. Pedersen stiller seg tvilende til at dette tilbudet vil være det samme som det er i dag.

– Kunst og kultur er veldig bredt og gir ingen garanti for at man får noen av effektene for kunst og kultursektoren som vi har her i dag, eller for nabolaget og nærmiljøet, sier han.

Byrådet svarer

Anita Leirvik North (H) er byråd for kultur og næring i Oslo. Hun forklarer at forsøksprosjektet på Gamle Munch var berammet frem til utgangen av 2025, og at kommunen ikke har mulighet til å finansiere bygget etter dette.

Likevel understreker hun at forutsetningene for salget er at bygget skal ha kunst- og kulturtilbud, og at dette vil være kontraktsfestet ved et eventuelt salg.

– Vi foreslo at vi selger det med disse forbeholdene. At det er en forutsetning at det som skal skje her etter et salg, er at det skal fylles med kunst og kultur, og åpnes ut mot lokalmiljøet, sier hun.

Gamle Munch bygget på Tøyen.
Fremtiden til Gamle Munchmuseet er usikker.

Hun har forståelse for bekymringen til lokalmiljøet, og forklarer at hun deler deres ønske om den fremtidige bruken av Gamle Munch. Hun presiserer allikevel at dette er noe hun tror en privat aktør også kan få til.

– Jeg forstår bekymringen når det er uvisst hva som skjer, men så håper jeg at de kan ha et åpent sinn og se på hva det er vi får til, og hvem det er som eventuelt kjøper bygget før man dømmer all videre aktivitet. Jeg er positiv til at vi skal få til noe bra på Gamle Munch, og så tror jeg den aktiviteten som har vært der, den er nyttig for oss å ta med oss videre uansett, sier hun.