Prisjuks og lav tillit preger Black Friday
Black Week er i full gang og butikkene lover enorme prisavslag. Likevel er det uklart hvor reelle tilbudene faktisk er, og om prisene virkelig gir forbrukerne den rabatten de forventer.
Black Friday er en årlig handledag, som skjer i slutten av november. Det er en merkedag inspirert fra USA og markerer starte for julehandelen.
Kilde: store norske leksikon
Rekordmange «juksetilbud»
I fjor registrerte Prisjakt et rekordår for såkalte «juksetilbud». Særlig kategorien datamaskiner og tilbehør utmerket seg med mistenkelig prisøkning i ukene før salget.
Prisjakt overvåker hvert år hvor stor andel av produkter som har økt med mer enn 10 prosent i oktober. Tallene for 2024 viser:
- Hodetelefoner: 13,2 prosent.
- TV: 18,3 prosent.
- Mobiltelefoner: 14,7 prosent.
- Grafikkort: 16,2 prosent.
- Høyttalere: 16,9 prosent.
- Tastatur og mus: 16,2 prosent.
Mange forbrukere er derfor skeptiske på black friday-tilbud som følge av denne prisjusteringsundersøkelsen.
Forbrukerrådet har gjennomført en undersøkelse hos forbrukere som viser hvor mye tillit forbrukere har til butikkenes tilbud.
– Undersøkelsen vår i år viser at 80 prosent av forbrukere har lite eller ingen tillit til at tilbudspriser faktisk er gode tilbud, sier Maren Van Buren Struksnæs, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.
Slik prøver butikkene å vinne tilbake forbrukerne
Journalen har besøkt Power og Elkjøp for å undersøke hvordan de sikrer reelle tilbud. Kjell & Company ønsket ikke å uttale seg om saken.
– Vi følger med på Elkjøp og andre aktører, og målet er hele tiden å være best på pris, sier salgsleder Mia Sofie Johannessen ved Power i Dronningens gate.
Elkjøp forteller at de følger samme strategi.
Nye regler for prismarkedsføring
I oktober 2023 trådde det et nytt regelverk i kraft. Det krever at butikkene må opplyse om førpris på varen som er på tilbud, samt at produktet skal ha hatt denne prisen i minst 30 dager.
– Tidligere måtte butikkene ha solgt et visst antall produkter til førprisen for å kunne bruke den i markedsføring, og det gjorde det vanskeligere for dem. Nå har de faktisk lov til å skru prisene mer opp og ned, sier Struksnæs på vegne av Forbrukerrådet.
Hvordan butikkene forholder seg til regelverket
– Førpris er godt merket både på Power-nettsiden og i butikk. Dersom vi kjører kampanje, står både førpris og tilbudspris oppgitt, sier Johannessen.
– Mange av annonsene våre, også på nett, opplyser hvilken dato vi henter førprisen fra, sier butikksjef på Elkjøp Glassmagasinet Kai Remi Nyberg Kleven.
Forbrukerrådets råd til Black Friday-handlere
For å unngå å bli lurt anbefaler Forbrukerrådet:
- Sjekk prishistorikk på produktet du vurderer å kjøpe.
- Bruk betalingskort når du handler på nett, for ekstra sikkerhet.
- Spar på kvitteringen – du beholder reklamasjonsretten selv om varen er på salg.
- Unngå avbetaling og kreditt, da rentekostnadene ofte spiser opp hele rabatten.