Dobler antall elsparkesykler i Oslo
Sparkesyklene til utleie fordeles til Oslos ytre deler. Bydelsutvalget i Vestre Aker tror det vil gagne bydelen.
Våren 2019 kom de første kommersielle elsparkesyklene til Oslo. Før sommeren var omme, var det registrert over én million turer, og rundt 300.000 hadde lastet ned Voi-appen.
Høsten 2021 reduserte byrådet i Oslo antall elsparkesykler fra 20 000 til 8 000.
Nå, tre år senere, har bystyret bestemt at antallet skal økes. Byrådet foreslo å øke med 6 000 utleiekjøretøy, men etter forhandlinger med FRP, skal de øke med 8 000 enheter. Det vil si en fordobling av grensen som ble satt i 2021.
Dersom byrådet ønsker det, kan de øke antall elsparkesykler med ytterligere 2 000 uten å ta det opp med bystyret. Da vil det være en maksgrense på 18 000 sparkesykler.
Bydelsutvalget stiller seg positivt
Lederen for miljø- og samferdselskomitéen i Vestre Aker, Ståle Hagen (H), sier til Journalen at det er mange områder i bydelen der kollektivtilbudet ikke er godt nok.
– Elsparkesyklene vil danne knutepunkter i Vestre Aker som vil bli et godt supplement til kollektivtilbudet, sier Hagen.
Hagen sier at utleieselskapene har ansvar for å rydde og regulere kjøretøyene i Oslos soner.
– Sparkesykkeltilbudet vil ikke koste kommunen eller bydelen noe. Utleieselskapene må leie parkeringsplasser av kommunen, men det er ikke snakk om å fjerne bilparkeringer.
Blandede meninger
Folket i Vestre Aker ser positive og negative sider ved elsparkesykler.
Sienna (16) og Jonas (19) på Makrellbekken deler hver sin mening.
– Jeg bruker elsparkesykkel nesten daglig. Det er veldig effektivt, sier Sienna. Når hun velger å bruke elsparkesykkel fremfor buss og t-bane, sparer hun 20 minutters reisetid.
Likevel mener hun at man ikke trenger flere elsparkesykler: – Jeg har aldri problemer med å finne en. Dessuten kan det bli stygt med alt for mange, sier hun.
– Elsparkesyklene skaper kaos på fortauet når folk slenger de rundt, sier Jonas. Han bruker ikke elsparkesykkel. For hans del fungerer det kollektive transporttilbudet.
Stein Michelsen (72) syns elsparkesykler er et godt miljøtiltak og en god avlastning for kollektivtrafikken i Oslos ytre bydeler. Likevel er han skeptisk til fordoblingen av antall elsparkesykler: – Det hjelper ikke å fordoble antallet når sparkesykkelbrukerne ikke kan trafikkreglene. Jeg har selv blitt påkjørt bakfra flere ganger, sier han.
Stein forteller videre at han aldri har prøvd elsparkesyklene:
– Jeg tør ikke. Sykling har jeg også sluttet med. Gatene har blitt et tivoli uten regler.
Det er forventet å se flere elsparkesykler i Vestre Aker fra 1. april.