Oslo kommune Rullestoler spinner i ubrøyta Oslo
Oslo kommune sliter med å forbedre fremkommeligheten for rullestoler om vinteren. Brøytinga må også ta hensyn til oss rullestolbrukere, mener NHF Oslo.
På vinterstid må student Ljubomir Krogsberg beregne ekstra tid for å komme seg fra boligen på Bjølsen studentby til MF vitenskapelig høyskole på Majorstuen. For selv med assistenthjelp, blir han ofte sittende fast i snøen på fortauet.
Krogsberg ser seg ofte nødt til å benytte seg av bilveien for å komme seg frem.
— Det er ikke akseptabelt at jeg må risikere livet mitt med å kjøre i veien fordi de ikke brøyter fortauene godt nok, forteller Krogsberg.
Blir sittende hjemme
Aftenposten kunne i fjor vinter meddele at Oslo kommune hadde mottatt 5558 henvendelser om dårlig vintervedlikehold på veiene og manglende brøyting. Siden da, har kommunen igangsatt flere tiltak for å forbedre situasjonen.
Leder i Norsk Handikapforbund Oslo, Magnhild Sørbotten, synes derfor at forholdene burde ha vært bedre enn de er i dag.
— Vi har mange medlemmer som sier at det er veldig ille. Det er skummelt å se hvor mange tilsynelatende små hindringer som fortsatt gjør det vanskelig for oss å komme frem i hverdagen, sier Sørbotten.
Ljubomir Krogsberg forteller at han ved noen anledninger har vært nødt til å snu og dra hjem igjen, ettersom det har vært umulig å komme seg frem.
— Forrige lørdag kom jeg meg ikke lenger enn to meter ut av døren, så jeg måtte bli hjemme og gikk glipp av en viktig revy jeg skulle på, sier han.
Måtte bli hjemme
Krogsberg legger til at å ha en fysisk sterk assistent er en nødvendighet.
— Ellers kan jeg bli sittende fast og spinne i flere timer.
Sørbotten er miljøbevisst, og vil helst la bilen stå hjemme. Men selv har hun ingen assistent, så manglende brøyting både på fortau og fotgjengeroverganger gjør at hun ofte er avhengig av hjelp fra tilfeldig forbipasserende.
— Det er jo ikke bare-bare å dytte en rullestol på 190 kilo løs fra snøen, legger Sørbotten til.
Ifølge Sørbotten er det stor forskjell på statlige og kommunale veier. Hun mener også at kommunen tilsynelatende prioriterer visse typer veier på bekostning av andre.
— Syklistene skal jo alltid frem, så der er det saltet. Det er dramatisk forskjell på sykkelveien og alle andre veier rundt.
Eget brøytebudsjett
Fraksjonsleder i Samferdsels- og miljøkomiteen, og miljøpolitisk talsperson for Oslo Arbeiderparti, Andreas Halse, påpeker at byrådet i år, for første gang, har et eget budsjett for brøyting av fortau. Ifølge ham, skal det ikke være forskjell på sykkelfelt og fortau.
Likevel kan han bekrefte at det har vært vanskelig å gjennomføre tilstrekkelig brøyting i praksis.
— Jeg tror vi alle er overrasket over at vi bruker så mye mer penger enn vi gjorde for fire år siden, men likevel ikke ser de resultatene på bakken som vi ønsker oss, sier Halse.
— Vi må nok ta noen runder med oss selv og leverandørene om hvordan de jobber.