– Kort levetid for strøgrusen
Variasjoner i temperatur og vær gjør at grus og salt må strøs oftere.
Oslo kommune har de siste fem vintrene strødd mellom 20 og nesten 30 tusen tonn grus hver sesong. De har mottatt 14.489 meldinger i ByMelding om brøyting, strøing og ønske om bortkjøring av snø mellom 1. januar og 7. februar. Av disse gjelder 7.767 meldinger brøyting, 4.336 meldinger gjelder strøing, 2386 er meldt inn som behov for bortkjøring av snø. 954 av meldingene gjelder områder som ikke driftes av kommunen.
Grusens livssyklus
– Vi strør når det er glatt, men når snø smelter på dagtid og fryser på kveld og natt får dessverre strøgrusen kort levetid. Vi anbefaler folk å ferdes trygt, forsiktig og sko seg etter forholdene, sier Hanne Sofie Fremstad, pressevakt for bymiljøetaten i Oslo kommune.
– Hvor blir det av grusen når isen har smeltet?
– Grusen blir liggende på veien og fortauene når isen har smeltet. Men om våren hvert år har Bymiljøetaten en stor vårrengjøring med feiing og vasking av gatene, svarer Fremstad.
Oppleves forskjellig
– Det er mye strøing og salting i Oslo. Det er mer problematisk med sykkelstier. Brøytekanten går midt i sykkelstien, så det er noe de ikke har tenkt på. Da må jeg sykle mer på veien, sier Henrik Wiig.
Han sykler hver dag uansett vær.
– Jeg sykler uten piggdekk og det går så bra så! legger han til.
Sigurd Tvedten samler inn grus som har falt mellom fortauskanten og veien for å strø den tilbake på fortauet. Han jobber som tømrer og restaurerer for tiden Gamle Aker kirke.
– Hvordan opplever du salting og strøing i Oslo?
– Det er veldig dårlig. Man må gå med piggsko, ellers går det ikke bra. Jeg har falt tre ganger på grunn av glatte veier. Men uten skader, jeg har klart meg bra, sier Tvedten før han fortsetter:
– Jeg går tur med hunden tre ganger om dagen og det er veldig glatt. Jeg må ofte benytte hovedveien. Midt i gata! sier han.
– Jeg bor på Oppsal og det er bare to spor på hovedveien. Det er umulig å snu om en bil kjører i den andre retningen, avslutter han.