Stengte nettet før valget
Internettsensur og falske nyheter i sosiale medier er et økende problem i Uganda.
Conan Daniel Businge er redaktør i New Vision. Foto: Privat
Myndighetene i Uganda har et anstrengt forhold til sosiale medier. I forkant av valget i januar 2021 beordret president Yoweri Museveni at internett og sosiale medier skulle stenges ned.
Dette ble ifølge myndighetenes talsperson Ofwono Opondo gjort som et sikkerhetstiltak for å forhindre en trussel mot valget.
Nedstengingen av internett ble ikke tatt godt imot. Journalen har snakket med redaktøren i statseide New Vision, Conan Daniel Businge. Han betviler ikke resultatet av valget, men er uenig i myndighetenes avgjørelse.
– Myndighetene fratok befolkningen og opposisjonen muligheten til å sjekke valgresultatet da de stengte sosiale medier, sier Businge.
– Mange bruker sosiale medier til å finne informasjon, og denne muligheten mistet de under og etter valget. Jeg sier ikke at valget ble rigget, men dersom jeg hadde vært i kabinettet til Museveni, ville jeg ikke støttet dette, utdyper han.
Sprer falske nyheter
Ssenyonyo Umaru, nyhetsanker i radiokanalen 88,2 Sanyu FM og grunnlegger av Digital Focus Uganda, frykter samtidig at bruken av sosiale medier kan få konsekvenser for journalistikken i landet.
– Spredning av falske nyheter i sosiale medier er et dyptliggende problem. Mange bruker sosiale medier som en kilde til informasjon, men det er flere falske brukerprofiler på internett, sier han til Journalen.
Ifølge FN kan nesten åtte av ti ugandere over 15 år lese. Ute i distriktene er det derimot dårligere lese- og skriveferdigheter enn i byene. Umaru mener at manglende utdanning og lave lese- og skriveferdigheter i de landlige områdene kan forsterke effekten av feilinformasjon.
Redaktør Businge er enig i at falske nyheter er et økende problem i Uganda, og at selv journalister blir feilinformert.
– Det blir postet falske nyheter på sosiale medier mer eller mindre hver dag. Aller nyligst har vi sett mye misinformasjon som spres om Covid-vaksiner, og at folk i sosiale medier lyver og sier de er leger. Dette har ført til at færre tar vaksiner, sier han.
Redusert tilgang til internett
Businge understreker samtidig at de færreste innbyggerne inntil videre faktisk benytter seg av sosiale medier.
– Uganda har 40 millioner innbyggere, og av dem har kanskje litt over halvparten tilgang på mobiltelefon. I tillegg har ikke alle sosiale medier, og det er ikke alle som har tilgang til internett, sier han.
Tall fra UCC viser at 21 millioner ugandere hadde et mobilabonnoment i 2018. Det er litt over halvparten av befolkningen. Ifølge den statlige telekommisjonen (UCC) var det rundt 18 millioner internettbrukere i Uganda i 2018, og ifølge Umaru og statistikkbyrået Data Reportal bruker omtrent 3,4 millioner av disse sosiale medier aktivt.
Utviklingen går derimot bare i en retning.
– Flere og flere bruker sosiale medier som nyhetskilde framfor de tradisjonelle papiravisene. De er litt mer tilgjengelige, sier Umaru.
– Facebook er mest brukt, men folk bruker også Twitter og Instagram, legger han til.