Regjeringen tar over mediene
Viktor Orbáns regjering og hans allierte systematisk har tatt kontroll over 90 prosent av mediene i Ungarn.
Viktor Orbáns parti Fidesz vant flertallet i Parlamentet i 2010, og da endret også mediebildet i Ungarn seg. Den nye regjeringen igangsatte reformer og en omstridt medielov ble innført.
Innen 2015 var 23 av avisene i landet eid av Orbán-vennlige aktører, og fungerte som talerør for regjeringen. EU har uttrykket stor misnøye mot den pågående utviklingen. Csaba Lukacs, tidligere reporter i den anerkjente avisen Magyar Nemzet, som eksisterte før Orbán endret medielandskapet, sier til NY Times:
– Dette er ikke Russland. Ingen tror de skal bli skutt. Men alle tror de vil miste jobben.
Staten eier nesten alle medier
I 2018 donerte flere medier sine selskaper til en stiftelse kalt The Central European Press and Media Foundation (CEPMF). Målet er å bevare nasjonale verdier, skriver de på sin nettside. Stiftelsen ledes av Gabor Liszkay, som er nært alliert med statsministeren Viktor Orbán. Det nye mediekonglomeratet omfatter flere radio- og TV-stasjoner, aviser og magasiner.
Ifølge Journalisten har opprettelsen av konglomeratet ført til bekymring fra både nasjonalt og internasjonalt hold. Flere mener at det kan få store konsekvenser for mediemangfoldet og pressefriheten i landet, skriver nettstedet. Gradvis har medier i landet fått innskrenket sin frihet og uavhengighet.
Ungareren Attila Mong har jobbet mye med undersøkende journalistikk. Da han i 2011 gikk fra å jobbe i en offentlig kontrollert redaksjon til det private, opplevde han at regjeringstro oligarker ville presse han til å bli værende. Han beskriver at de hele tiden var ute etter han.
Ny medielov
Brudd på medielovene kan medføre myndighetskritikk eller bøter. Fidesz opprettet i samme tidsrom et nasjonalt medieråd. Rådets oppgave er å håndheve medieloven og overvåke mediene.
Les mer om medierådet her: Medierådet støtter statens monopol.
Med nærmest totalkontroll over mediemarkedet, kan regjeringen lettere koordinere propagandakampanjer, skriver seniorrådgiver Csilla Czimbalmos i Den Norske Helsingforskomité.
– Hvis man ikke aktivt ser etter alternativ informasjon på spesielle nettsider, er regjeringens perspektiver de eneste man får, sier Attila Mong.
Folk har lav tillit til nyhetene i landet, den ligger kun på 29 prosent.
Kjente medieplattformer
Ifølge FN var 76,8 prosent av befolkningen i 2017 internettbrukere.
Ni av ti i Ungarn leser nyheter via nettet, viser en undersøkelse gjort av Digital News Report. To av de mest kjente nettavisene er Index og Origo. Begge eies av allierte av statsministeren, og Origo skal være en av de mest pliktoppfyllende avisene overfor Orbán.
70 prosent av befolkningen ser på TV for å få med seg nyheter. RTL Klub, TV2 og HìrTV er de foretrukne kanalene. I 2018 skal en alliert av Viktor Orbán ha kjøpt HìrTV, landets siste uavhengige og selvstendige TV-kringkaster. Dette styrker ytterligere Orbáns kontroll over mediene.
Magyar Rádió er den offisielle internasjonale radiostasjonen. Det er totalt over 40 radiostasjoner i landet. Eksempler er Kossuth Rádió, som sender nyhetsprogrammer, og Bartók Rádió, der ungarerne kan lytte til klassisk musikk.