Elin Hermanstad Havik oppfordrer folk til å la være å kjøre bil i den aktuelle perioden for utbyggingen. Foto: Andrea Ødegaard 

Folkemøte om nedstengningen av Ring 1: – Det kan bli kaos

1. november inviterte Statens Vegvesen til åpent folkemøte om stengingen av Ring 1. Prosjektleder Elin Hermanstad Havik, sier at man må forvente kaos for kollektivtrafikken.
Torsdag, 2 november, 2023 - 12:32

Fra sommeren 2024 til sommeren 2027 vil Ring 1 mellom Pilestredet og rundkjøringen ved Oslo spektrum være stengt i forbindelse med sikring av det nye regjeringskvartalet. Tidligere i år har det kommet frem at den omfattende ombyggingen vil føre til store konsekvenser i trafikken og for kollektivtilbudet i områdene som rammes.  

En trafikkanalyse viser at trafikkmengden må ned med 30% i byggeperioden for å opprettholde dagens fremkommelighet. Tiltakene er derfor omfattende. 

Statens Vegvesen, Ruter og Bymiljøetaten har den siste tiden samarbeidet om å finne alternative ruter gjennom sentrum under ombyggingen. 

Elin Hermanstad Havvik, prosjektleder i Statens Vegvesen Utbyggingsdivisjonen, forteller at samarbeidet har vært godt. 

– Vi har jo hatt et tett samarbeid både med Ruter og Bymiljøetaten nå i lengre tid, og nå tror jeg vi har funnet løsninger som begge parter er fornøyd med.


Det var et godt oppmøte av engasjerte mennesker som ønsket å vite hvordan deres skjebne ville påvirkes av utbyggingen. Foto: Andrea Ødegaard 

Introduserer løsningspakke

På folkemøtet informerte Statens Vegvesen om en løsningspakke de har kommet med for å forhindre kø og kaos.

– Den, i tillegg til de lokale tiltakene vil bidra til å redusere trafikken og forhåpentligvis sørge for at kollektivtrafikken kommer frem på en god måte, sier Havik. 

Noen av de viktigste elementene i løsningspakken fra Statens Vegvesen vil gå ut på å blant annet ta el-bilene ut fra kollektivfeltet, sørge for tilfartsregulering inn til byen og å holde informasjonskampanje slik at flest mulig velger bort å kjøre bil. I tillegg blir noen kollektivfelt forlenget.

– Vi vil også ha tilgangsstyring i lyskryss sånn at vi kan prioritere kollektivtrafikken framfor andre trafikantgrupper, legger Havik til. 

Hun legger likevel frem at kaoset ikke er til å utelukke. 


Det var flere som hadde spørsmål angående konsekvensene av byggeperioden. Foto: Andrea Ødegaard

– Det kan bli kaos. Det er aldri godt å si hvordan folk vil velge å løse privatreisene sine, så man må forvente at det blir ulemper, og at det kan bli kaos i starten. 

Flere busslinjer legges om

Kommunikasjonssjef i Ruter, Cathrine Myhren-Haugen, legger frem i en e-post til journalen at det at det er flere linjer som må legges om, som en direkte konseksvens av ommbyggingen. Dette er linje 37, 250, 250E, 255E, 150 og 160, skriver hun. 

– Det er usikkert hvor mye forsinkelser stengingen vil gi ulike busslinjer, understreker Myhren-Haugen. 

Samme trafikkanalyse som tidligere nevnt viser også at det vil bli store forsinkelser i Dronning Eufemias gate, inn- og utkjøring til E18 ved Vika, og Akershusstranda/Langkaia. 

– Vi i Ruter ser frem til å fortsette et godt samarbeid med Statens Vegvesen, det er viktig at staten tar sitt samfunnsansvar ovenfor innbyggere og klima, skriver Myhren-Haugen. 

Hun understreker at samarbeidet med Bymiljøetaten er godt.