Etnisk inndeling også i barneskolen

Møllergata skole har i likhet med Bjerke VGS delt inn klasser etter etnisitet. Dette kan bryte med utdanningsloven.
Mandag, 28 november, 2011 - 15:41


Ved Møllergata skole er elever blitt segregert. Etter henvendelser fra foreldre, valgte administrasjonen å sette alle etnisk norske elever på første trinn i én klasse. Dette bryter med opplæringslova § 8-2, hvor det står at oppdeling av grupper ikke skal skje på bakgrunn av faglig nivå, kjønn eller etnisk tilhørlighet.

Rektor ved Møllergata skole, Eva Kjøge, sier at hendelsen for to år tilbake var et engangstilfelle. Det var få etniske norske elever på trinnet, og de valgte da å sette alle i én klasse.

- Det ble gjort av hensyn til elevene. På grunn av de kulturelle forskjellene, har vi valgt å gjøre det på denne måten, sier Kjøge.

Med kulturelle forskjeller mener hun ulik praksis blant etniske norske og minoritetsbarn når det kommer til bursdagsfeiringer og andre sosiale aktiviteter.

- Har dere opplevd press fra foreldre?

- Vi fikk noen henvendelser, ja, svarer hun.

Flere tilfeller

Forrige uke meldte Dagsavisen at Bjerke videregående skole segregerte elever på bakgrunn av etnisitet. Misnøye fra foreldre var årsaken til at skolen valgte å dele opp elevene.

- I tilfeller der elevene er tospråklige, er det vanlig å dele opp i grupper når det undervises i eksempelvis morsmål, sier An-Margritt Hauge, leder for Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring.

- Derimot er det ikke greit å segregere elevene etter evner eller farge. En av grunnpilarene i norsk skole er at alle skal gå sammen, fortsetter hun.

Leder for Foreldreutvalget, Loveleen Brenna, er svært kritisk til segregering på skolen. Foto: fug.no

Loveleen Brenna, leder for Foreldreutvalget sier seg enig.

- Det er skummelt at minoritetsbarn blir definert som utfordringer, sier Brenna

Foreldreutvalget er et nasjonalt utvalg for og med foreldre som har barn i skolen. Som leder, er Loveleen Brenna opptatt av forskjellsbehandling av elever. Hun mener fysisk segregering i skolen skaper et unyansert bilde av minoriteter.

- De skjærer alle over en kam, fortsetter hun.

Brenna ser ingen fordel ved å dele opp klasser etter språkkunnskaper eller etnisk bakgrunn. Hun sier at det er gjennom mangfold at man får best mulig utvikling.

Ulovlig

Også Lovleen Brenna peker på at praksisen strider med loven.

- Det er ikke lov å segregere på grunnlag av etnisitet. Segrering kan være et tiltak i kortere perioder, men da er det snakk om noen uker, og kun deler av undersvisningen. Jeg ville ikke sendt mine barn til en skole som segregerer, avslutter hun.

Klassene er nå blitt slått sammen til én klasse.

 

 

Emneord: