Mateksperter splittet i kylling-debatten

Kniver om hvem som har ansvaret for å gi deg matinfo. .
Tirsdag, 20 mars, 2012 - 14:17


- Dere forbrukere lar dere lure. Dere går inn og kjøper billig mat, men dyr sjampo og toalettpapir med hjerter på, det skal dere ha, sa leder av Fjørfelaget

Koht-Nordbye.

Mandag møttes representanter fra Mattilsynet, næringen og forskere innenfor dyrevelferd og forbruk for å diskutere hvem som har ansvaret for å gi deg informasjon om maten du kjøper.

Koht-Nordbye ba publikum rekke opp hånda om de var villige til å betale opp mot 100 kroner for en kylling om det var kvalitetsikret kjøtt. Det var mange hender i været. Koht-Nordbye mente likevel at mye av ansvaret ligger hos forbrukeren.

Unni Kjærnes, fra Statens institutt for forburkerforskning  (SIFO), var uenig. Hun mente at forbrukerne anklages på feil grunnlag, og at problemet ligger i mangel på offentlig oppmerksomhet om forholdene i næringen.

- Det er et stort prispress i markedet, men det kommer fra kjeder og industri. Forbrukerne må i dag selv sette seg inn i norsk matproduksjon. Vi trenger større tilgang på informasjon, sa Kjærnes.

Debattantene var uenige om hvem som har ansvaret. Foto: Siran Yildirim

- Hvor langt er vi villige til å gå for billig mat?

Slik innledet Andrea Schamaun fra Veterinærstudentenes fagpolitiske forum (VSFF) en debatten.

Schamaun påpekte at pakker med kyllingkjøttdeig er merket med ordene “naturlig og sunt”. Samtidig viser forskning at fjærkre blir matet med blant annet importert kraftfôr som kan være helsefarlig.

Hør hele innlegget til VSFF her

Pris kontra dyreveldferd

Debatten kastet lys over at norske forbrukere i dag mangler tilstrekkelig informasjon om valgene de tar. Norsk kylling er fôret på utenlandsk mat, men blir likevel merket som et Nyt Norge-produkt.

Forbrukeren har i tillegg mulighet til å velge mellom kjøttvarer som er billigere, men som forutsetter at dyrene har det mindre bra.

- Det norske markedet legger ikke opp til at man skal kunne velge spesielt dyrevennlig mat. Det finnes noen få kvalitetsikrede merkeordninger på dyrevennlige produkter, men de er veldig dyre, sier Kjærnes.

Emneord: