Smarthus forenkler hverdagen

Smarthus-teknologien har kommet for å bli. Eilin Ekeland ved Statens seniorråd er positiv til den nye teknologien. – så lenge den er brukervennlig.
Onsdag, 22 april, 2015 - 16:03


Årets eHelse-konferanse i Sandvika drar fagpersoner og teknologer fra hele landet. Marit Hagland fra Lyse Konsern er blant dem. Hun jobber med å integrere velferdsteknologi i smarthus-systemer for å gjøre hverdagen enklere og tryggere. Men hva er egentlig fenomenet “smarthus”?

En lettelse for mange

Marit Hagland forklarer at smarthus-teknologi går ut på å styre alt i huset fra et og samme system. Lyse Konsern har opprettet det de kaller Smart Gateway som er en slags “hjerne” i hjemmet, og mulighetene er mange. Hagland vil likevel understreke at smarthus er for alle.

– Nå har vi stort fokus på å utvikle løsninger som er tilpasset eldre og personer med spesielle behov som ønsker å bo i eget hjem. Ved hjelp av blant annet sensorer og alarmer blir det tryggere å holde seg hjemme, og det blir også en stor lettelse for pårørende. Pårørende vil nemlig få en generell oversikt over hva som skjer i huset, for eksempel om det går en alarm.

Varsler hvis man glemmer broddene

Et smarthus vil kunne la deg styre varme, musikk, lys osv via telefonen, men det har også funksjoner som er spesielt utviklet velferdsteknologi. Smartly Velferd som er en underavdelig i Lysekonsernet, skriver at de tilbyr løsninger som gir trygghet, avlastning og tjenester som gjør det mulig å bo hjemme. Blant disse tjenestene kommer elektroniske dører med digital dørtelefon, mobil-trygghetsalarm, overvåkningskameraer, komfyr- og kjøleskapsvakt og bevegelsessensor. Et annet eksempel er de nye trygghetsalarmene man kan ha på seg. Den sier ikke bare fra om den er i ferd med å gå tom for strøm, men også om man glemmer å ta den med ut av huset. På samme måte sier Gateway-en ifra hvis man går ut av huset en kald vinterdag uten brodder.

– Vi har også utviklet noe som vi kaller regelmotorer som trigger alarmer og varsler. For eksempel kan man bestemme at det skal gå et varsel om ikke kjøleskapet har vært åpnet på 12 timer. Da kan det ha skjedd at personen har glemt å spise, og blir påminnet om å gjøre det samtidig som pårørende blir varslet om situasjonen. 

Når en slik regel brytes sendes signaler til mottakssentre. I følge Hagland er ikke slike systemer lagd for å overvåke, men for å skape trygghet.

Ikke bare for eldre

Marit Hagland forteller at smarthus og dets tjenester ikke er forbeholdt eldre. Selv har hun to sønner der den ene av dem går i søvne hver eneste natt, noe som tidvis fører til bekymring.

– Jeg er jo redd for at sønnen min en natt skal gå ut av huset. Da er det veldig greit med en alarm som kan vekke meg opp og hente ham, forteller Hagland.

Hun mener at slike systemer vil være på markedet i løpet av kort tid.

Må være brukervennlig

– All teknologi som kan forenkle hverdagen er vi svært positive til, men det må ikke gå på bekostning av personlig kontakt, sier Eilin Ekeland, sekretariatsleder ved Statens seniorråd.

Hun tror smarthus-tjenester som for eksempel skrur av stekeplatene etter en viss tid eller elektroniske døråpnere, er fantastiske tilbud som kan hjelpe mange eldre mennesker.

– Men slik teknologi er relatiivt enkelt å benytte. For noen blir det verre når alt skal styres fra en smarttelefon eller nettbrett.

Ekelands erfaring er likevel at mange eldre synes det er gøy å prøve denne typen teknologi også, særlig nettbrett som skal være mer inituitivt og brukervennlig.

– Det å kunne sitte i stua og åpne utgangsdøren via nettbrettet vil være et fantastisk hjelpemiddel for en som er dårlig til bens. Så lenge velferdsteknologien er brukervennlig, støtter vi i Statens seniorråd utviklingen 100 prosent.

 

Emneord: