Matkassene frykter ikke økt konkurranse

Både Adams Matkasse og godtlevert.no ser lyst på fremtiden, selv om de store matvarekjedene begynner å tenke digitalt.
Tirsdag, 27 oktober, 2015 - 15:59


Ifølge Aftenposten skal Meny ha planer om å åpne nettbutikk over nyttår. Meny avkrefter overfor Journalen at det er hold i disse ryktene.

De etablerte matkasseleverandørene, som har lang erfaring med hjemmelevering av mat til sine kunder, lar seg uansett ikke skremme av tanken på økt konkurranse.

— Jeg ser ikke på dette som en trussel. At butikker som Meny og andre med tiden kommer etter og digitaliserer seg er noe vi har hatt i bakhodet hele tiden, sier Adam Bjørch fra Adams Matkasse.

— Jeg hadde kanskje forventet at de kom etter allerede i 2015, legger han til.

Mener hjemlevering er fremtiden

Bjørch er klar på at det tar tid å bygge opp et nettkonsept som fungerer.

— Det tar tid å lære seg hva kunden vil ha. Derfor føler jeg at vi ligger greit foran for eksempel Meny foreløpig, sier Bjørch.

Maren Aas Nakken og Godtlevert.no frykter heller ikke konkurransen fra nye aktører.

— Vi forstår veldig godt at flere velger å åpne nettbutikk, for vi mener dette er fremtiden. Vi ser ikke på en eventuell Meny-nettbutikk eller andre slike aktører, som Kolonial.no, som en trussel, sier hun.

— Selv om de er nettbutikker, leverer vi noe helt annet enn bare varer. Vi leverer planlegging, porsjonering, levering, oppskrifter og middagsinspirasjon. Vårt mål er å gjøre middagshverdagen litt enklere for folk flest, sier Maren Aas Nakken.

Nettshopping av mat øker stadig

Aas Nakken forteller at bruken av Godtlevert.no har eksplodert i det siste, og at de i år forventer en økning i omsetning på 246 prosent sammenlignet med fjorårets omsetning.

Adam Bjørch fra Adams Matkasse sier til Journalen at de også er i sterk vekst, og at prognosene stiger for hver uke.

— Jeg tror folk vil lære seg å bruke nye råvarer og å lage nye oppskrifter. I tillegg tror jeg folk vil slippe å hente maten i butikken, sier Bjørch.

Vil ha det kjapt og enkelt

Trendanalytiker Cathrine Røsseland forklarer den økende trenden av mat på nett med at vi stadig ser etter raske og tidsbesparende løsninger.

— Det er et godt forslag for de som ikke vil bruke tid på å ta avgjørelsene selv, sier Røsseland.

Hun forteller at interessen for matlaging er der og at interessen for kokke- og bakeprogrammer fortsatt er stor, men at folk vil ha det kjapt og enkelt.

— Mange tror kanskje at de har mistet evnen til å lage mat. Flere er vant med at bestemødre lager alt fra bunnen av, men i dag kjøper vi heller ferdigmat for å spare tid, forteller Røsseland.

Hun trekker også frem at folk blir mer og mer bevisste på hva de spiser, og at noen av matkassene inneholder varer man ellers ikke får tak i i butikken.

— Det som kan være litt negativt med denne utviklingen er at vi blir mer isolerte i hjemmene våre. Et samfunn der man ikke er ute og møter mennesker virker ikke som et sunt samfunn, sier Røsseland.

Journalen har vært i kontakt med Meny, men de ville ikke stille til intervju i denne saken.

Emneord: