40 000 bibler solgt på to uker

Den nye bibeloversettelsen selger over all forventning.
Torsdag, 3 november, 2011 - 13:33


To uker etter at Det Norske Bibelselskapet lanserte den nye bibeloversettelsen, viser de første salgstallene at utgivelsen er en braksuksess. Nærmere 40 000 bibler har allerede tatt veien fra Bibelselskapets lokaler og inn i hjemmene, et tall generalsekretær Stein Mydske er storfornøyd med.

- Dette er veldig gledelige salgstall, og over all forventning. På de to første ukene etter lanserningen har vi allerede solgt mer enn det årsbudsjetteterte salget for den nye oversettelsen, forteller en oppglødd generalsekretær.

Over 65 prosent av et normalt årsbudsjett

I løpet av et normalt salgsår, selger Bibelselskapet omlag 60 000 bibler, uansett oversettelse. De siste to ukene har den nye oversettelsen altså solgt over 65 prosent av et normalt årsbudsjettert salg.

- Jeg tror vi både selger til de såkalte vanlige leserne som er bevisste på at det er kommet en ny oversettelse, og nye grupper som har fått nyss i dette gjennom all medieoppmerksomheten, sier Mydske.

Den nye bibeloversettelsen er den første oppdateringen siden 1978. Mydske er derfor spesielt glad over at mange ungdommer ser ut til å trykke den nye oversettelsen til sitt bryst, ettersom språket i denne er mer dagsaktuelt. 

Håper på 100 000 solgte

Med så gode salgstall etter to uker, er Stein Mydske optimistisk med tanke på fortsettelsen.

- Med disse tallene tatt i betraktning, og med tanke på at vi snart går inn i tiden for julehandel, har vi et håp om å nå 100 000 solgte i løpet av året.

Mydske understreker at slike tall betyr mye først og fremst fordi de er et selskap som ønsker å spre bibelen til flest mulig.

Stein Mydske, generalsekretær i Bibelselskapet, er storfornøyd med salgstallene etter den nye bibellanseringen. Foto: Eirik Flesjå Olsen

Selger til et bredt publikum

Bok & Media er Norges største bokhandel for kristen litteratur. Sannynligvis er de også den bokhandelen som selger flest bibler over disk. Daglig leder ved Bok & Media Oslo Øyvind Hjemdal kan fortelle om stor pågang de siste to ukene.

- Den første uka ble én av åtte eksemplarer av den nye oversettelsen som ble solgt på landsbasis, solgt i vår butikk. Totalt de siste to ukene har vi passert to tusen solgte, sier han.

Øyvind Hjemdal (t.v.) kan fortelle at Erling Lundby er en av over 2000 som har kjøpt den nye bibelen hos Bok & Media. Foto: Eirik Flesjå Olsen

Den nye bibelen selger til et bredt spekter av befolkningen.

- Vi selger til mange forskjellige folk. Både unge og gamle, kristne og ikke-kristne er innom for å kjøpe et eksemplar av den nye oversettelsen, forteller Hjemdal.

Han tror en del av de ikke-troende som kjøper bibelen, rett og slett er nysgjerrige og interesserte i bibelen som en litterær bok. I tillegg er det et ønske for mange å være kulturelt tilstede.

- På tide med ny bibel

Erling Lundeby er en av Bok & Medias kunder som ønsket å kjøpe et eksemplar av den nye oversettelsen. Hjemme har han oversettelsen fra 1978, men ønsket nå å supplere bibelsamlingen med den siste utgaven.

- Det var på tide med ny bibel nå. Det er alltid spennende med en slik begivenhet, og jeg tror denne oversettelsen er oppdatert språklig både med tanke på nåtidens språk, men også med tanke på originalspråket, sier Lundeby.

Han tror derfor at den nye bibelen er mer aktuell i dagens samfunn, men er ikke sikker på om dette vil gjøre den mer tilgjengelig for befolkningen.

- Oversettelsen fra 1978 er nok mer lettlest, men samtidig litt upresis. Den nye utgaven er nok litt yngre språklig, men samtidig også mer presis i forklaringer og betydninger.

- Dette er jo et flott gaveobjekt, så jeg skjønner at den selger godt. Personlig gleder jeg meg over alle som kjøper den nye utgaven, avslutter Lundeby.

Godt språk og pålitelige kilder

På Bibelselskapets egne hjemmesider er punktene nedenfor de viktigste fordelene ved den nye oversettelsen.

  • Språket er godt og gjør bibelteksten forståelig for dagens mennesker
  • Oversettelsen bygger på de eldste håndskriftene og er derfor svært pålitelig
  • Barn og unge kjenner denne bibelteksten fra skolen og konfirmantundervisningen

Av de omkring 40 000 biblene som allerede er solgt er 55 prosent utgaven i hardcover (298,-), mens 45 prosent er skinn- og kunstskinnutgaven (henholdsvis 798,- og 498,-). Den nynorske utgaven står for 20 prosent av det totale salget.

Tags: