Publikum frykter kommersialisering

Kinogjengere ved Saga Kino er skeptiske til at mektige, danske eiere nå overtar 15 kinoer i Osloområdet.
Fredag, 5 april, 2013 - 13:55


Ved “barne- og familiekinoen” Saga var publikum gjennomgående skeptiske til at Oslo Kino kjøpes opp av mediegiganten Egmont, og frykter at tilbudet forverres. Det var ikke bare bredden i kinotilbudet de fryktet ville forsvinne. Flere Journalen snakket med uttalte seg kritiske til markedstenkningen bak, hvor Oslo kommune gir fra seg flere oppgaver til kommersielle aktører.

Ny satsing

Salget av Oslo Kino til det danske mediekonsernet Egmont har vekket følelser i flere leire. Både regissører og politikere har gått ut med kritikk av salget, men beslutningen tas godt imot av konkurrenten SF Norge.

– Vi mener det viktigste er at Oslo nå får en eier som satser på film, sier Åge Hoffart, leder for kinodistribusjon i SF Norge. SF Kino, som delvis har samme eiere som SF Norge, var selv med i budrunden som Egmont gikk seirende ut av. Oslo kommune får 600 millioner for salget.

– Tilbudet har blitt dårligere

– I løpet av to og et halvt år har antall kinoer i Oslo gått fra 34 til 23, sier Hoffart. Han sier kinotilbudet i byen derfor er blitt mye dårligere de siste par årene. Mange av de som ønsker at Oslo Kino fortsatt burde ha kommunale eiere argumenterer med at kinotilbudet i Oslo er svært bra. Hoffart tror de da tenker på hvordan kinoene ble drevet på 80-90-tallet, da kinoene var flere og den kommersielle holdningen i selskapet mindre.

Da det i juni i fjor ble klart at Oslo Kino skulle selges, gikk arbeiderpartipolitikeren Håkon Haugli ut med krass kritikk på tv2.no. Han mente da at man solgte verdens beste kino, med det bredeste utvalget. Hoffart mener det er en misforståelse at Oslo Kino er et slags flaggskip i Norden. Han sier det er betydelig flere kinoer i både København og Stockholm.

Mektige eiere

Oslo Kino er eier av 15 kinoer, åtte av dem i Oslo. Egmont blir dermed ikke enerådende på kinomarkedet i Oslo. Samtidig er Egmont fra tidligere sterkt inne på eierskapssiden i norske mediebedrifter. De eier allerede Nordisk film, TV2, Hjemmet Mortensen, og 50 prosent av Cappelen Damm.

Den store kommersielle eieren har gjort mange engstelige for at bredden i kinotilbudet vil lide. I en pressemelding skriver Allan Hansen, administrerende direktør i Egmont, at de er godt kjent med å drive kulturvirksomhet med stor offentlig betydning. Han skriver videre at de vil sikre god sameksistens mellom allmenne og kommersielle hensyn.

Tags: