Scenekunstnere må skape sine egne arbeidsplasser

Er man en ung og nyutdannet innenfor scenekunst, i et marked ribbet for stillinger, kan egne prosjekter være veien å gå.
Onsdag, 25 mars, 2015 - 14:02


Det summer av latter, forventning og leken energi i garderoben på Chat Noir. Den splitter nye humor-musikalen “Off-Broadway” skal settes opp i mai, og deler av castet er samlet for å spille inn en trailer.

Dette er et prosjekt utarbeidet av de nyutdannede Marit S. Røste og Fredrik Bentzen. Sammen har de skrevet både manus og historie, etter en idé de fikk da de studerte på Norsk Skuespillerinstitutt. Både Røste og Bentzen mener det er viktig å tørre å satse på sine egne ideer - for jobb som nyutdanent scenekunster - det er det ikke lett å få.

Egenskapte prosjekter

Når det er snakk om scenekunstnere menes alle de som driver med utøvende kusnt på en scene, for eksempel både dansere, sangere og skuespillere. Mange søker lykken på auditions, men det er ikke nok auditioner til å gi jobber til alle. 

– Hvis man vil komme steder, så tror jeg man kommer lenger ved å skape de mulighetene selv, istedenfor å sitte og vente på de, sier Bentzen. I tillegg til å være manus-og historieforfattere, er både Bentzen og Røste selv medvirkende i forestillingen.

“Off-Broadway” musikalen skal settes opp fra 6. - 16. mai på Chat Noir, og det skal spilles ni forestillinger. Den handler paradoksalt nok om to menneskers drøm om å lykkes på Broadway, og om hindringene de møter på veien mot toppen.

Mange sliter med å få jobb

Skulle man være så heldig å klare å få et eget prosjekt på bena, slik som Røste og Bentzen, er man ikke dermed sagt sikret jobb i fremtiden. Teatersjef ved Chat Noir, Bjørn Heiseldal, sier seg enig i at jobbsituasjonen for mange freelancere er utfordrende.

– Nei, det er ikke lett. Det er mindre jobber, og det skyldes at det er vanskelige tider. Det er vanskelig å få folk til å gå i teaterene, sier Heiseldal.

I tillegg nevner han at det er vanskelig for utenforstående å få innpass på instutisjonsteaterene, da de ikke tar inn mange utenfra, som ikke har gått på Kunsthøgskolen i Oslo. Dette har også Røste og Bentzen merket.

– Det er faktisk litt forskjellsbehandling etter hvilke skoler du har gått på. Den skolen jeg har gått på har tidligere vært fagskole, jeg fikk altså ingen bachelor. Og da får du ikke medlemskap i skuespillerforbundet, som igjen gir deg tilgang til de beste auditionene. For å ha medlemskap i skuespillerforbundet, så må du ha erfaring eller ha en bachelor, så det blir en ond sirkel, sier Røste.

Røste mener også det kan være vanskelig for nyutdannede scenekunstnere å klare å få en fot innafor bransjen.

– Det er vanskelig for nykommere å få en sjanse, fordi det er mye lettere å bare velge en som man vet kommer til å selge billetter, enn å ta en sjanse på en som er ny. Jeg skjønner jo det. Men det er jo litt kjedelig, og jeg håper og tror at publikum er klare for å se nye mennesker, vinklinger og historier, sier hun.

Heiseldal mener imidlertid det er feil når noen tror man ikke har sjans for å få jobb på en audition.

– Når vi holder auditioner så er de reelle. Jeg mener det er feil å tro at det ikke går an å få jobb fra en audition i den grad vi holder dem. Vi ser etter forskjellige typer og forskjellige kvaliteter. To forestillinger er jo ikke like, så hvis vi først går til det skrittet å ha en audtion, så er det på alvor, sier han.

chatnoir Økonomisk risk

Når det gjelder prosjektet “Off-Broadway”, ser Heiseldal på det som positivt at noen nye, unge kan få lov til å prøve seg. Prosjektaktørene stå for det økonomiske selv.

– Det er et selvkost-prosjekt, og vi hjelper til så godt vi kan. Vi har vært litt snille på husleien. Men det er klart at selve forestillingen og økonomien i det, må de løse selv, sier Heiseldal.

Å satse på et prosjekt i denne størrelsen, innebærer en viss økonomsik risk, og Bentzen forteller at målet er å klare å gå i null - og kanskje forhåpentligvis litt over. 

– Jeg og Marit har jobbet med dette siden juli, og omtrent ikke gjort annet. Så jeg håper jo vi får litt igjen for arbeidet. Jeg håper også at vi kan gi ensamble-medlemenne våre de pengene de fortjener, sier han.

En måte å skaffe penger på for utøvende kunstnere, er å søke støtte i stipender og legater. Dette har “Off-Broadway” gjort. Ett stipend har de fått avslag på, men de venter fortsatt svar fra flere andre søknader.

– Vi har søkt støtte fra kulturrådet, og får svar i mai. Dersom vi får støtte derifra, så ordner alt seg, sier Bentzen.

Det gjenstår altså å se, for kampen om stipendene er også reell. Videre er Røste er takknemlig overfor alle som har bidratt.

– Vi hadde ikke klart det uten alle de som stiller opp som risikerer å ikke tjene noen ting. Stort sett alle er profesjonelle på hvert sitt felt, er nyutdanna og sliter med å få jobb, sier hun.

Til tross for sterkt engasjement og pågangsmot, er det ikke dermed sagt at det hele har vært lett.

– Det har kostet veldig mye tid og krefter å skulle gjøre alt selv. Det er veldig få som lager ting helt fra scratch i dag, og sjeldent slike store prosjekter som dette, uten å ha en krone spart, sier Røste.

I forkant av prosjektet sendte Røste og Bentzen ut mange henvendelser til forskjellige teatere, uten å få svar på alle. Ikke hadde de trodd at nettopp det ærverdige teateret Chat Noir skulle bite på kroken.

– Det er fortsatt litt absurd. Nå sitter vi plutselig i garderoben her. I samme garderobe som Harald Heide-Steen Jr. har sittet i. Det er en drøm som går i oppfyllelse, sier Bentzen.

Deltidsjobbing og crowdfunding

Som utøvende scenekunster er det, i likhet med stadig flere bransjer, en fordel dersom man kan mer enn bare en ting. “Allroundere” er attraktivt - det vil si en som for eksempel kan både synge, danse, spille, skrive og regissere. Både Røste og Bentzen ser på seg selv som mer enn bare skuespillere. Bentzen

– Jeg er ikke noe ren skuespiller. Jeg er også like mye forfatter, og da har du to ben å stå på, istedenfor ett, sier Bentzen.

I tillegg er de fleste nyutdannede scenekunstnere nødt til å ha en deltidsjobb ved siden av det kunstneriske arbeidet - noe som også er tilfellet for de fleste som er medvirkende i “Off-Broadway”. For å kunne tjene en liten slant ekstra, har de dermed tatt i bruk en form for crowdfunding, der venner og bekjente kan gå inn på musikalens hjemmeside og gi det de ønsker i støtte.

Det handler om å gi noe til publikum

Selv om økonomiske aspekter er en nødvendiget, er det ikke det som er den grunnleggende kunstneriske drivkraften.

– Det handler om å gi noe til publikum som de forhåpentligvis ikke har sett før. Og å klare å smitte de med det engasjementet og den entusiasmen du selv sitter med. Å klare å få den gleden over på de i salen - det er det det handler om, sier Bentzen.

Se video om “Off-Broadway” musikalen her:

Tags: