Tre av fire kan ikke lese og skrive Analfabetisme har formet medielandskapet
Høy analfabetisme hindrer forståelsen av presse- og ytringsfrihet i Afghanistan.
– Fordi det store antallet analfabeter ikke kjenner til verdien av ytringsfrihet, setter de ikke pris på den ytringsfriheten journalistene utøver, sier Abdul Mujeeb Khalvatgar.
Han har arbeidet som radiojournalist i Afghanistan i over ti år, og er også media-aktivist og direktør i NAI Supporting Open Media i Afghanistan.
Khalvatgar sier at pressefriheten og journalistenes sikkerhet trues ved at analfabeter ikke har tilgang til informasjon om sine rettigheter og verdier. I 2018 var det tre episoder der journalister ble utsatt for vold av sivile som ikke anerkjente deres journalistiske arbeid. Journalistene var på jobb der de dekket en demonstrasjon.
Må forenkle saker
Etter fem år under Talibans regime lå afghansk presse med brukket rygg. 40 år med krig har ødelagt mye for utdanningsmulighetene i landet, og dette har ført til en økende prosentandel analfabetisme.
Ifølge FN-sambandet er 68 prosent av befolkningen analfabeter, og følgelig er også tilgangen til informasjon begrenset for store deler av befolkningen.
De som ikke kan lese, lytter først og fremst til radio, og journalister må lage programmer der informasjonen blir presentert på en enkel måte. Journalisten må omformulere informasjon, og nyanser forsvinner.
– Som journalist mister du friheten, fordi du må formulere deg som en analfabet selv og forenkle systemet. Enkelte vil ikke godta hvis du gjør det på en annen måte, sier Khalvatgar.
Shukria Barakzai, Afghanistans ambassadør til Norge, mener at tilgang til informasjon er en menneskerettighet, og at de i Afghanistan sliter med å fortelle befolkningen hva de har rettigheter til på grunn av analfabetisme.
– I et land som Afghanistan er ikke mennesker klar over hva ytringsfrihet er, hva som menes med fri presse og hva som menes med tilgang til informasjon, sier Barakzai, som selv har bakgrunn som politiker, journalist og muslimsk feminist.
Flest bruker radio
Analfabetismen har også stor innvirkning på det afghanske medielandskapet.
– De som bor utenfor byene og er mindre lesekyndige, tar hovedsakelig i bruk radio. Radio krever ikke lese og skriveferdigheter, sier Khalvatgar.
Ifølge Khalvatgar har mer enn 75 prosent av befolkningen i Afghanistan tilgang til radio, mens over 37 prosent har tilgang til TV til tross for utfordringer med elektrisitetsmangel.
Trykte medier blir kun tatt i bruk av én prosent av befolkningen, noe som også skyldes at distribusjonssystemet ikke tillater å frakte aviser over bygrensene ettersom veiene er svært usikre.
Ifølge Departementet for kommunikasjon- og informasjonsteknologi i Afghanistan bruker over ti prosent av befolkningen internett, en sterk kontrast til nabolandene Pakistan og Iran, der henholdsvis 22 prosent og 69 prosent er aktive nettbrukere.
Bruken av sosiale medier i Afghanistan er størst i storbyene, ettersom innbyggerne der har elektrisitet, smarttelefoner og internett lett tilgjengelig.
– Bruken av sosiale medier i Afghanistan utvikler seg hver dag. Facebook er mest brukt, sier Khalvatgar.
Afghanere, særlig den unge delen av befolkningen, bruker sosiale medier til organisere demonstrasjoner, beskrive hendelser, vise solidaritet med hverandre og drive kampanjer. Under valgkamper brukes sosiale medier til å promotere kandidater, og til å løse problemer.
Ifølge Afghanistankomiteen bruker unge utdannede afghanere sosiale medier som et verktøy for å diskutere samfunnet og finne løsninger på en fredelig måte.