Saga Kino har blitt til "Saga sjino" for Norsk Tipping sin reklame. Foto: Ingvild Dolva

Språk i endring?

Kommer denne lotto-reklamen til å være starten på endringer i skriftspråket vårt?
Fredag, 1 november, 2019 - 12:37

For ikke mange uker siden kom den nye lotto-reklamen, der Kjetil, eller Sjetil, viser det han har brukt penger på. I reklamen er det blant annet Saga Kino som har blitt til Saga Sjino, og kyllingkjøttdeig blir stavet som Sjyllingsjøttdeig.

Pressekontakt Roar Jødahl fra Norsk Tipping sier at poenget med reklamen deres er ikke å skape debatt, men at det ikke er å unngå at familier kommer til å snakke om dette over middagsbordet.

Helt usannsynlig

Ifølge Daniel Ims, sjef for seksjonen for språkrøkt og språkrådgivning hos Språkrådet, så er det helt usannsynlig at skrivemåten kommer til å bli endret.

- Sj-lyden blir fra før av skrevet på fler ulike måter, av ulike historiske årsaker.

 

Ims trekker fram at vi har ulike ord som ski, sky, skeiv, skjev, sjal og mange andre ord som alle blir uttalt med sj-lyden, og selv om disse lydene blir uttalt likt, kommer ikke dette til å bli noen konsekvens for rettskrivingen vår.

 

Morsomt reklamestunt

Daniel Ims, sjef for seksjonen for språkrøkt og språkrådgivning hos Språkrådet, syntes Norsk Tipping sin reklamekampanje var artig.

 

Ims forteller at de ikke har fått henvendelser når det kommer til å endre skrivemåten for ord som kino og kjøttdeig, men heller tvert imot:

Vi har fått henvendelser av de som ikke skjønner at dette er et reklamestønt, og spør oss om hva vi mener om dette.

 

Ikke noe skjult agenda

Jødahl opplyser at det ikke er noe skjult agenda bak den nye reklamen til Norsk Tipping. Nå er det Sjetil som bestemmer.

Norsk Tipping har gjennom mange år hatt reklamer om hvordan lottomillionærer ikke er som alle andre millionærer, og at Sjetil er bare en god idé som kom til dem.

- Vi syntes det var en god idé å leke seg med dette språkfenomenet som mange er opptatt av, uten å ta noe stilling til det, forteller Jødahl.


“Sjyllingsjøttdeigen” blir solgt på Coop!. Foto: Ingvild Dolva

 

Emneord: