- For lite plass til lesing
– Mitt inntrykk er at studentene generelt mener at det er for få plasser til lesing, sier hovedbibliotekar ved læringssenteret i P48, Turid Midtbø. Det går 40 elever på hver plass satt av til skolearbeid for studentene. Man må derfor være tidlig ute for å få plass. For de stille leseplassene er tallet 65 studenter per plass. I tillegg blir grupperommene ofte reservert tidlig, og studenter som er sent ute må ta til takke med å sitte på gangen eller i bråkete fellesområder. Verst i eksamenstiden Han går andre året på maskiningeniørutdanningen og holder hus i P35. Han vet at det finnes grupperom andre steder på høyskolen, men sier at han selv er avhengig av spesielle dataprogrammer som bare finnes på P35. Spesielt ille er det i eksamensperioden. Denne påstanden støttes av Iselin og Karoline som går tredje året på fysioterapi. – I eksamenstiden blir jo lesesalene i P52 brukt som eksamenslokaler. Da har vi ingen steder å være, selv om det er da vi trenger det mest, forteller de. Villige til å endre – Da læringssenteret flyttet inn i P48 i 2007 var det ingen stille lesesal der. Vi innså behovet for det, og lagde en liten sal i andre etasje, forteller hun. Skolen har også planer om å fjerne mange av de stasjonære PC-ene som står rundt på skolen. Det vil bli gjort når det blir mulig for elevene å bruke skolens printere fra sine egne bærbare datamaskiner. Da blir 30 til 40 plasser frigjort, hvor folk selv kan velge om de vil jobbe på PC-en sin eller ikke. Midtbø drar også fram at skolen åpner mange ledige rom som elevene kan benytte seg av i eksamenstiden. Hun mener studentene ikke er flinke nok til å oppsøke informasjon på høyskolens nettsider. Fornøyd – Er man tidlig ute går det som regel fint å få plass. Da jeg kom klokken 10 i dag, var det bare seks-syv andre der. Det er ikke uvanlig. I eksamenstiden er det derimot større kamp om plassene, men for meg har det gått fint hittil, sier hun.
– Vi må ofte sitte på gangen. Her på ingeniørutdanningen jobber vi mest med prosjektoppgaver, og vi trenger grupperom. Er ingen ledige må vi sitte i gangen hvor det er trangt og bråkete. Det er ikke optimalt, sider Sverre Johnsen (28).
Hovedbibliotekar Midtbø innrømmer at skolens tilbud ikke er godt nok, men peker også på at skolen bryr seg om saken og har vært villig til å forbedre tilbudet.
Ikke alle er like misfornøyd med situasjonen. Elise (21) går andre året på allmennlærerutdanningen, og synes hun stort sett får plass på lesesalen i P52 når hun trenger det.