Bro til 1,2 millioner
Driftsdirektør ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Sven Olav Hagen opplyser at prisen bikket 1,2 millioner kroner. Prisen og naturinngrepet får lederen i Bisletbekken Extremraftelag, Vidar Holum, til å reagere. – Det ble aldri foretatt noen analyse som godkjente broen, og som i et hvert annet samferdselsprosjekt mener vi dette var nødvendig, forteller Vidar Holum. Han stiller seg kritisk både til at en kost/nytte-utredning ikke ble utført, samt broens plassering. Bisletbekken er et av de få vassdragene som fortsatt eksisterer innenfor Ring 2. Da vi forstod at broen ville bli en realitet, foreslo vi at den kunne bygges som en sky walk i andre eller tredje etasje, forteller han. Prosjektlederen for utbygging av driftstjeneste, Christian Trampe Ewert, mener det var nødvendig å bygge den nye broen. En større omrokkeringen på campus for noen år siden førte til at flere avdelinger og utdanningsløp ble splittet mellom flere bygninger. Broen stod ferdigstilt i vår, og skulle fungere som kompensasjon for at avdeling for helsefag måtte deles mellom de to nevnte byggene. – Broen ble bygget for at lærerstab og studenter skulle kunne gå tørrskodd fra P50 til Elisabeth Lampes hus. Ergoterapeutstudentene må skifte i førstnevnte for så å ha undervisning i sistnevnte. Når det ikke er praktisk gjennomførbart å være i én bygning, må man skaffe løsninger som gjør hverdagen enklere. Uten en ny bro med varmekabler ville det vært et problem om vinteren, legger han til. Lisa Bårdviken, Beate Leirpoll og Ida Kaas er alle tilknyttet førskolelærerutdanningen. De er daglige brukere av broene over Bisletbekken, og mener den nye veien har en praktisk funksjon. – I motsetning til de andre broene er det tak over den nye. Det kommer godt med når det regner. I tillegg har studenter fra estetiske fag brukt den som utstillingslokale, det fungerte veldig bra, forteller Lisa Bårdviken og Beate Leirpoll. – Hva tenker dere om at prosjektet kostet over 1,2 millioner kroner?
– En bro var allerede på plass et par meter lengre ned, men for at brukerne skulle spare noen få sekunder vedtok likevel administrasjonen ved daværende Høgskolen i Oslo å bygge en ny. For vassdraget har dette vært katastrofalt, sier Holum.Man sparer 14 steg på å bruke den nye broen mellom P50 og Elisabeth Lampes hus. Hvert sparte steg koster dermed 85 000 kroner. Foto: Trond Ivar Bækken
KLP Eiendom, som er gårdeier i campus Pilestredet, var positive til forslaget. Riksantikvaren satte derimot foten ned av estetiske årsaker.Nødvendig av praktiske behov
Veien til venstre kostet Høgskolen over én million. Foto og grafikk: Trond Ivar BækkenGod løsning, men for dyr
– Det er jo helt sprøtt. Den høye prisen tilfredsstiller ikke behovet, fastslår de tre.