Klesbutikk og støttetelefon med samme navn

Klesbutikken Barnehuset blir stadig forvekslet med et statlig kontaktsenter for mishandlede barn og utviklingshemmede voksne. Dette fordi bedriftene har identiske navn. Astrid Johanne Pettersen, daglig leder av statens Barnehuset, mener dette er uproblematisk.
Mandag, 25 oktober, 2010 - 16:04


 

- Vi har hatt navnet Barnehuset i mange år. Da staten opprettet sitt Barnehuset i fjor, fikk vi flere telefoner fra folk som ønsket å snakke om overgrep og andre vanskeligheter, forteller Lise Kalland, daglig leder av klesbutikken på Grünerløkka.

 

Tok tidlig kontakt

Kalland forteller at de tidlig tok kontakt med ansvarlig for Barnehuset, men at ble møtt med en kald skulder.

- Barnehuset innrømte muntlig at de ikke hadde undersøkt om det fantes bedrifter med samme navn, før de startet virksomheten, sier hun.

- Vi ble oppfordret til å sende dem en skriftlig henvendelse. Denne ble besvart av Justisdepartementet, som skrev at de ikke kunne se at det var samme navn fordi vårt foretak var registrert som Barnehuset ved Leonhard Jakobsen.

Videre forteller Lise Kalland at deres Barnehuset er det som kommer først opp når folk søker i telefonkatalogen. Navnene på de to ulike nettstedene er også til forveksling like: Barnehuset.com (staten) og Barnehuset.no (klesbutikken).

 

Barnetøy 0-3 år: Her ser vi butikken Barnehuset på Grünerløkka. Foto: Ellen E. Jervell

 

- Ikke noe problem

Daglig leder i kompetansesenteret Barnehuset, Astrid Johanne Pettersen, mener saken er uproblematisk og dessuten foreldet.

- Vi har hatt kontakt med klesbutikken, og vi har inntrykk av å ha kommet til en enighet i saken, forteller hun.

Lise Kalland påpeker imidlertid at problemet fortsatt er aktuelt, siden de fremdeles mottar telefoner.

- Vi har mottatt fem telefoner siden i sommer, og dette mener jeg er fem for mye, sier Kalland.

Pettersen, på sin side, mener at hun aldri har mottatt et anrop fra noen som først har ringt til butikken. Hun påpeker at det er veldig mange som ringer dem hver dag, og at Kalland peker på en svært liten andel av oppringningene.

Kalland syns allikevel det er en trist situasjon.

- Man vet jo aldri om de som ringer til oss tør å ringe på nytt. Viktige historier når kanskje aldri frem.

 

 

Emneord: